Manglende reference til korrekt kommissionsafgørelse i tilsagnsfaktura medfører afslag på fritagelse for antidumpingtold
Dato
14. oktober 2020
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
EU-medlemsstater, Italien, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem Jebsen & Jessen og Hauptzollamt Hamburg vedrørende en ansøgning om fritagelse for antidumpingtold på import af citronsyre. Jebsen & Jessen havde importeret citronsyre fra Weifang, en kinesisk producent, der havde afgivet et pristilsagn, som var godkendt af Kommissionen. For at opnå fritagelse for antidumpingtolden skulle Jebsen & Jessen fremlægge en tilsagnsfaktura, der indeholdt en erklæring med henvisning til den relevante kommissionsafgørelse.
Toldkontoret afslog at indrømme fritagelse, da den fremlagte faktura henviste til en tidligere kommissionsafgørelse (2008/899) i stedet for den gældende (2015/87). Jebsen & Jessen argumenterede for, at fejlen var formel og uden betydning, da de faktiske omstændigheder berettigede fritagelse. De henviste til, at de havde fremlagt korrigerede fakturaer og at toldkontoret kunne kontrollere oplysningerne.
Finanzgericht Hamburg forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte, om en tilsagnsfaktura, der henviser til den forkerte kommissionsafgørelse, kan give ret til fritagelse for antidumpingtold, og om en korrekt faktura kan fremlægges efterfølgende i en procedure om godtgørelse af told.
Domstolen skulle tage stilling til, om de formelle krav til en tilsagnsfaktura var opfyldt, og om manglende overholdelse kunne afhjælpes efterfølgende. Domstolen skulle også vurdere forholdet mellem antidumpingreglerne og de generelle bestemmelser i toldkodeksen.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 2, stk. 1, i gennemførelsesforordning 2015/82 skal fortolkes således, at import af varer ikke kan fritages for antidumpingtolden, hvis den faktura, der er nødvendig for at opnå fritagelsen, ikke korrekt henviser til Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2015/87 i den erklæring, der er omhandlet i punkt 9 i forordningens bilag. Domstolen præciserer, at en tilsagnsfaktura, der indeholder alle de krævede oplysninger, ikke kan fremlægges efterfølgende som led i en procedure om godtgørelse af antidumpingtold i henhold til artikel 236 i toldkodeksen.
Domstolen begrunder afgørelsen med, at fritagelser for antidumpingtold skal fortolkes strengt, og at den korrekte reference til gennemførelsesafgørelsen er afgørende for at sikre, at toldmyndighederne kan kontrollere, om alle betingelser for fritagelsen er opfyldt. Domstolen fremhæver, at formålet med antidumpingreglerne er at beskytte EU-industrien mod skadelig dumping og illoyal konkurrence, og at de formelle krav til tilsagnsfakturaen er nødvendige for at sikre, at tilsagnene overholdes.
Domstolen understreger, at gennemførelsesforordning 2015/82 udtrykkeligt fraviger de almindelige bestemmelser i toldkodeksen, herunder artikel 78 og 236, og at fremlæggelsen af en korrekt tilsagnsfaktura er en nødvendig betingelse for at opnå fritagelse for antidumpingtold.
Retlige Principper
- Fortolkning af undtagelser: Fritagelser for antidumpingtold skal fortolkes strengt.
- Formelle krav: Overholdelse af formelle krav, som f.eks. korrekt reference til relevante retsakter i en tilsagnsfaktura, er afgørende for at opnå en fritagelse.
- Toldskyld: Toldskyld opstår, hvis betingelserne for fritagelse for antidumpingtold ikke er opfyldt på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning.
- Fravigelse af toldkodeks: Antidumpingforordninger kan fravige de almindelige bestemmelser i toldkodeksen, hvis det er udtrykkeligt fastsat.
- Beskyttelse mod dumping: Formålet med antidumpingreglerne er at beskytte EU-industrien mod skadelig dumping og illoyal konkurrence.
- Overholdelse af tilsagn: De formelle krav til tilsagnsfakturaen er nødvendige for at sikre, at tilsagnene overholdes og at toldmyndighederne kan kontrollere overholdelsen.
Lignende afgørelser