Udstationering af lastbilchauffører og mindsteløn: Fortolkning af direktiv 96/71 og forordning 561/2006
Dato
7. juli 2021
Udsteder
Domstolen
Land
Ungarn
Dommer
Europa-Kommissionen, Polen, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Ungarn, EU-medlemsstater, Frankrig
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem OL, PM og RO, der er internationale lastbilchauffører, og deres arbejdsgiver, Rapidsped Fuvarozási és Szállítmányozási Zrt., et ungarsk selskab. Chaufførerne kræver betaling svarende til den franske mindsteløn for deres arbejde i Frankrig.
Rapidsped udstationerede chaufførerne til Frankrig, hvor de udførte international godstransport. Chaufførerne argumenterer for, at deres faktiske løn var lavere end den franske mindsteløn, mens Rapidsped hævder, at udbetalte diæter og brændstofbesparelser dækkede differencen.
Den forelæggende ret, Gyulai Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság (forvaltnings- og arbejdsretten i Gyula, Ungarn), forelagde en række præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen af direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere og forordning 561/2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport.
Centrale spørgsmål
- Kan ungarske arbejdstagere anlægge sag mod deres ungarske arbejdsgivere ved ungarske domstole vedrørende overtrædelse af fransk mindstelønslovgivning?
- Skal diæter til dækning af udgifter i forbindelse med udstationering anses for en del af lønnen?
- Er en praksis, hvor arbejdsgiveren betaler et tillæg baseret på brændstofbesparelser, i strid med forordning 561/2006?
- Finder direktiv 96/71 anvendelse på international godstransport?
Parternes argumenter
- Chaufførerne: Deres løn var lavere end den franske mindsteløn, og diæter og brændstofbesparelser bør ikke medregnes som en del af lønnen.
- Rapidsped: Diæter og brændstofbesparelser dækkede differencen mellem den udbetalte løn og den franske mindsteløn.
Domstolens vurdering
- Direktiv 96/71 finder anvendelse på international godstransport.
- Udstationerede arbejdstagere kan anlægge sag i deres hjemland vedrørende overtrædelse af mindstelønsregler i værtslandet.
- Diæter kan betragtes som en del af mindstelønnen, medmindre de dækker faktiske udgifter.
- Tillæg baseret på brændstofbesparelser er som udgangspunkt tilladt, men må ikke kompromittere færdselssikkerheden.
Afgørelse
Domstolen fastslår:
-
Direktiv 96/71 finder anvendelse på grænseoverskridende tjenesteydelser inden for vejtransport.
-
Artikel 3, stk. 1, og artikel 6 i direktiv 96/71, sammenholdt med artikel 5, sikrer, at udstationerede arbejdstagere kan anlægge sag ved domstolene i deres hjemland vedrørende tilsidesættelse af mindstelønregler i værtslandet, forudsat at domstolen har kompetence.
-
Artikel 3, stk. 7, andet afsnit, i direktiv 96/71 præciserer, at diæter, der varierer med udstationeringens varighed, betragtes som en del af mindstelønnen, medmindre de dækker faktiske udgifter eller er et tillæg, der ændrer forholdet mellem arbejdsydelse og vederlag.
-
Artikel 10, stk. 1, i forordning 561/2006 tillader som udgangspunkt tillæg baseret på brændstofbesparelser, men forbyder tillæg, der belønner besparelser i forhold til tilbagelagt afstand eller godsmængde på en måde, der kompromitterer færdselssikkerheden eller overtræder forordningen.
Retlige Principper
-
Udstationeringsdirektivets anvendelsesområde: Direktiv 96/71 finder anvendelse på vejtransportsektoren, hvilket sikrer, at udstationerede chauffører er omfattet af direktivets beskyttelse.
-
Adgang til domstolsprøvelse: Udstationerede arbejdstagere har ret til at anlægge sag i deres hjemland vedrørende overtrædelser af mindstelønsregler i værtslandet, hvilket styrker håndhævelsen af deres rettigheder.
-
Definition af mindsteløn: Diæter, der varierer med udstationeringens varighed, kan betragtes som en del af mindstelønnen, medmindre de dækker faktiske udgifter eller er et tillæg, der ændrer forholdet mellem arbejdsydelse og vederlag. Dette præciserer, hvad der kan inkluderes i mindstelønnen.
-
Incitamenter til brændstofbesparelse: Forordning 561/2006 tillader som udgangspunkt tillæg baseret på brændstofbesparelser, men forbyder ordninger, der kompromitterer færdselssikkerheden. Dette balancerer økonomiske incitamenter med sikkerhedskrav.
Lignende afgørelser