Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af begrebet "søgående sejlads" i den kombinerede nomenklatur

Dato

10. marts 2020

Udsteder

Domstolen

Land

Nederlandene

Dommer

Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Kombinerede Nomenklatur KN Tarifering Skibsskrog Søgående sejlads Fælles toldtarif Præjudiciel afgørelse Toldunion Fri varebevægelse Gerechtshof Amsterdam

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Gerechtshof Amsterdam vedrørende fortolkningen af den kombinerede nomenklatur (KN), specifikt tariferingen af skibsskrog.

Rensen Shipbuilding BV importerede skibsskrog, som toldmyndigheden i Rotterdam omklassificerede fra "søgående fragtskibe" til skibe til sejlads på indre vandveje, hvilket medførte et betalingspåkrav.

Tvisten omhandler, hvorvidt skibsskrogene skulle tariferes som "søgående" i henhold til KN-underpositionerne 8901 20 10 og 8901 90 10, eller som "ikke-søgående" i henhold til KN-underpositionerne 8901 20 90, 8901 90 91 og 8901 90 99.

Hovedspørgsmålet: Hvad forstås ved "søgående sejlads" i KN's forstand, og omfatter det skibe, der kan sejle ca. 21 sømil fra kysten under vanskelige vejrforhold?

Parternes argumenter:

  • Rensen Shipbuilding argumenterede for, at skibsskrogene kunne anvendes til skibe, der kan sejle på havet.
  • Toldmyndigheden mente, at skibsskrogene var beregnet til sejlads på indre vandveje.

Domstolen skulle præcisere fortolkningen af begrebet "søgående sejlads" i relation til tariferingen af skibsskrog.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at begrebet "skibe og andre fartøjer, der er konstrueret til søgående sejlads" i den kombinerede nomenklatur (KN), ikke omfatter skibe, der kun kan sejle ca. 21 sømil fra kysten under vanskelige vejrforhold.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • At udtrykket "konstrueret" henviser til skibets udformning og iboende egenskaber, ikke dets faktiske anvendelse.
  • At selvom sprogversionerne af KN varierer, indikerer de samlet, at skibe til søgående sejlads generelt skal kunne sejle overalt på havet, inklusive åbent hav.
  • At KN's struktur skelner mellem skibe til søgående sejlads og "andre" skibe (til indre vandveje), hvilket ville være meningsløst, hvis alle skibe, der teknisk set kan sejle få sømil fra kysten, blev anset for søgående.
  • At de forklarende bemærkninger til KN understøtter denne fortolkning, idet de henviser til skibes evne til at manøvrere på havet i hårdt vejr, men samtidig præciserer, at skibe, der hovedsageligt benyttes langs kyster, flodmundinger eller indsøer, også kan betragtes som søgående.

Retlige Principper

  • Tarifering af varer: Det afgørende kriterium for tarifering er varernes objektive karakteristika og egenskaber på tidspunktet for fortoldningen.
  • Fortolkning af KN: De forklarende bemærkninger til KN er et vigtigt, men ikke retligt bindende, værktøj ved fortolkningen af toldpositioner.
  • Princippet om ensartet fortolkning: EU-retlige bestemmelser skal fortolkes ensartet i alle medlemsstater, hvilket indebærer hensyntagen til forskellige sprogversioner.
  • Teleologisk fortolkning: Ved fortolkningen skal der tages hensyn til formålet med den pågældende bestemmelse og den sammenhæng, den indgår i.

Lignende afgørelser