Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om ophævelse af parlamentarisk immunitet efter tweet på Twitterkonto

Dato

16. september 2020

Udsteder

Domstolen

Land

Frankrig

Dommer

Piçarra

Dokument

Nøgleord

Parlamentarisk immunitet ytringsfrihed Europa-Parlamentet protokol om privilegier og immuniteter meningstilkendegivelse parlamentarisk hverv ophævelse af immunitet Twitter sociale medier ærekrænkelse hadtale politisk ytring EU-ret Domstolen appel

Sagen omhandler en appel fra Mylène Troszczynski mod Europa-Parlamentets afgørelse om at ophæve hendes parlamentariske immunitet. Baggrunden var et tweet, som appellanten havde lagt op på sin Twitterkonto, der omhandlede kvinder med ansigtstildækning ved et familieydelseskontor (CAF). De franske myndigheder indledte en forundersøgelse for opfordring til had og ærekrænkelse.

Appellanten argumenterede for, at ophævelsen af immuniteten var i strid med protokollen vedrørende EU's privilegier og immuniteter, særligt artikel 8 (parlamentarisk immunitet) og artikel 9 (parlamentarisk ukrænkelighed). Hun mente, at tweetet var en meningstilkendegivelse under udøvelsen af hendes hverv som parlamentsmedlem, og at Parlamentet ikke havde tilstrækkelig grund til at ophæve immuniteten.

Europa-Parlamentet anførte, at tweetet ikke havde en direkte forbindelse til appellantens parlamentariske hverv, og at betingelserne for at ophæve immuniteten var opfyldt.

Retten frifandt Europa-Parlamentet, og Troszczynski appellerede til Domstolen. Domstolen stadfæstede Rettens dom og forkastede appellen. Domstolen fandt, at tweetet ikke kunne betragtes som en meningstilkendegivelse under udøvelsen af appellantens parlamentariske hverv, og at Parlamentet ikke havde begået en retlig fejl ved at ophæve immuniteten.

Afgørelse

  • Domstolen forkastede appellen.
  • Mylène Troszczynski blev pålagt at betale sagsomkostningerne.

Domstolen begrundede afgørelsen med, at Retten ikke havde tilsidesat protokollens artikel 8, da det omtvistede tweet ikke var en meningstilkendegivelse fremsat under udøvelsen af hvervet som parlamentsmedlem. Domstolen fandt ligeledes, at Retten med rette havde fastslået, at spørgsmålet om ophævelse af immunitet henhører under medlemsstaternes kompetence, og at Parlamentet ikke havde begået en retlig fejl ved at anerkende, at appellanten ikke var ophavsmand til tweetet.

Retlige Principper

  • Parlamentarisk immunitet (artikel 8 i protokol nr. 7): Beskytter Europa-Parlamentets medlemmers ytringsfrihed og uafhængighed, og hindrer retsforfølgning på grund af meningstilkendegivelser eller stemmeafgivelser under udøvelsen af deres hverv.
  • Betingelser for anvendelse af artikel 8:
    • Skal primært anvendes på udtalelser fremsat i Europa-Parlamentet.
    • Udtalelser fremsat uden for Parlamentet kan være omfattet, hvis de har en direkte og klar forbindelse til det parlamentariske hverv.
    • Begrebet "meningstilkendegivelse" skal forstås bredt som omfattende ytringer og erklæringer, der udtrykker subjektive vurderinger.
  • Parlamentarisk ukrænkelighed (artikel 9 i protokol nr. 7): Parlamentet kan beslutte at ophæve et medlems immunitet.
  • Afgrænsning af EU-rettens og national ret: Omfanget af immuniteten i henhold til protokollens artikel 8 fastlægges udelukkende på grundlag af EU-retten, mens den parlamentariske ukrænkelighed afhænger af national ret.

Lignende afgørelser