Command Palette

Search for a command to run...

Udstationering af internationale lastbilchauffører og fortolkning af udstationeringsdirektivet

Dato

30. november 2020

Udsteder

Domstolen

Land

Nederlandene

Dommer

Ungarn, Tyskland, Polen, Europa-Kommissionen, Nederlandene, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater, Frankrig

Dokument

Nøgleord

Udstationering Internationale lastbilchauffører Vejtransport Fri udveksling af tjenesteydelser Kollektive overenskomster Cabotagekørsel Arbejdstagerrettigheder EU-ret Arbejdsret Transportret

Sagen omhandler fortolkningen af udstationeringsdirektivet (96/71/EF) i forbindelse med international vejtransport. Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) anlagde sag mod Van den Bosch Transporten BV m.fl. vedrørende anvendelsen af en kollektiv overenskomst for godstransport på chauffører fra Tyskland og Ungarn.

Sagen drejer sig om, hvorvidt internationale lastbilchauffører kan betragtes som »udstationerede arbejdstagere« i henhold til direktivet, og dermed omfattet af værtslandets arbejds- og ansættelsesvilkår. Hoge Raad der Nederlanden forelagde præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen.

Parternes argumenter

  • FNV argumenterede for, at chaufførerne skulle betragtes som udstationerede og dermed være omfattet af den kollektive overenskomst.
  • Van den Bosch Transporten m.fl. anførte, at direktivet ikke fandt anvendelse på international transport, og at der ikke var tilstrækkelig tilknytning til Nederlandene.

Centrale spørgsmål

  • Finder udstationeringsdirektivet anvendelse på international vejtransport?
  • Hvornår kan en international lastbilchauffør anses for at være udstationeret i en medlemsstat?
  • Betyder det noget, at virksomhederne er en del af en koncern?
  • Betragtes cabotagekørsel som udstationering?
  • Hvordan skal begrebet "kollektive aftaler, der finder generel anvendelse" fortolkes?

Afgørelse

Domstolen fastslår:

  1. Direktiv 96/71 finder anvendelse på tjenesteydelser over grænserne i vejtransportsektoren.
  2. En chauffør i international vejtransport er udstationeret, når arbejdet har tilstrækkelig tilknytning til værtsmedlemsstaten. Dette vurderes ud fra:
    • Arten af aktiviteterne i værtsmedlemsstaten.
    • Intensiteten af forbindelsen mellem chaufførens aktiviteter og værtsmedlemsstatens område.
    • Andelen af aktiviteterne i forhold til den samlede transporttjeneste.
    • Instruktioner, start/slut af opgaver i værtsmedlemsstaten er ikke tilstrækkeligt, hvis der mangler tilknytning.
  3. Koncernforbindelse mellem virksomheder er ikke i sig selv afgørende for udstationering.
  4. En chauffør, der udfører cabotagekørsel i en anden medlemsstat end den sædvanlige, anses som udgangspunkt for udstationeret i den pågældende medlemsstat. Cabotagekørslens varighed er uden betydning, med forbehold for direktivets artikel 3, stk. 3.
  5. Spørgsmålet om, hvorvidt en kollektiv overenskomst finder generel anvendelse, afgøres ved henvisning til national lovgivning. En kollektiv overenskomst, der ikke finder generel anvendelse, men hvis overholdelse forudsætter en fritagelse for en anden generelt gældende overenskomst med identiske bestemmelser, er omfattet af begrebet.

Retlige Principper

  • Direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere: Finder anvendelse på tværs af sektorer, inklusiv vejtransport.
  • Begrebet "udstationeret arbejdstager": Kræver en tilstrækkelig tilknytning mellem arbejdsudførelsen og værtsmedlemsstatens område. Transit eller grænseoverskridende transport er ikke tilstrækkeligt.
  • Cabotagekørsel: Betragtes som udgangspunkt som udstationering i værtsmedlemsstaten.
  • Kollektive overenskomster: Vurderes ud fra national ret, men en overenskomst kan være omfattet, selvom den ikke er generelt gældende, hvis den opfylder visse betingelser.
  • Fri udveksling af tjenesteydelser: Direktivet er baseret på princippet om fri udveksling af tjenesteydelser, men finder anvendelse uanset om det er transport eller andre sektorer.

Lignende afgørelser