Tilbagebetaling af produktionsafgifter i sukkersektoren: Forholdet mellem EU-ret og nationale forældelsesfrister
Dato
18. december 2019
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Belgien, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler Cargill Deutschland GmbH og Hauptzollamt Krefeld vedrørende tilbagebetaling af produktionsafgifter i sukkersektoren for produktionsårene 2001/02 til 2004/05.
Cargill Deutschland, en producent af isoglucose, var underlagt produktionsafgifter i sukkersektoren i henhold til forordning nr. 1260/2001. Størrelsen af disse afgifter blev fastsat årligt af Europa-Kommissionen.
Efterfølgende erklærede EU-domstolen visse af Kommissionens forordninger for ugyldige, hvilket førte til vedtagelsen af Rådets forordning nr. 1360/2013, som nedsatte produktionsafgifterne med tilbagevirkende kraft.
Cargill Deutschland ansøgte om tilbagebetaling af de for meget betalte afgifter, men Hauptzollamt Krefeld afviste ansøgningen med henvisning til, at den nationale forældelsesfrist var udløbet.
Finanzgericht Düsseldorf forelagde herefter et præjudicielt spørgsmål for EU-domstolen om, hvorvidt tilbagebetalingen af produktionsafgifterne skal foretages efter national lovgivning og under anvendelse af de heri fastsatte forældelsesregler, under hensyntagen til ækvivalens- og effektivitetsprincippet.
Parternes argumenter
- Cargill Deutschland argumenterede for, at retten til tilbagebetaling følger direkte af forordning nr. 1360/2013 og ikke er underlagt nationale forældelsesfrister.
- Hauptzollamt Krefeld hævdede, at de nationale forældelsesfrister er i overensstemmelse med EU-retten og bør anvendes.
Hovedspørgsmålet
Skal forordning nr. 1360/2013 fortolkes således, at tilbagebetalingen af for meget betalte afgifter skal foretages i henhold til national ret, herunder nationale forældelsesfrister, under hensyntagen til ækvivalens- og effektivitetsprincippet?
Afgørelse
Domstolen fastslog, at forordning nr. 1360/2013 skal fortolkes således:
- Tilbagebetaling af for meget betalte produktionsafgifter i sukkersektoren for årene 2001/02 til 2005/06 skal ske i henhold til national ret, herunder nationale forældelsesfrister, under hensyntagen til ækvivalens- og effektivitetsprincippet.
- Forordningen er til hinder for nationale regler, der fortolkes således, at forældelsesfristen for tilbagebetaling af for meget betalte sukkerproduktionsafgifter udløber før forordningens ikrafttræden. Dette gør det i praksis umuligt for de erhvervsdrivende at udøve deres EU-ret til at få tilbagebetalt disse afgifter for de omfattede produktionsår.
Domstolen begrundede afgørelsen med, at retten til tilbagebetaling følger af EU-retten, og at medlemsstaterne skal sikre, at denne ret kan udøves effektivt. Nationale regler må ikke gøre det umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve rettigheder, der er tillagt i henhold til EU-retten. Da det i praksis var umuligt for Cargill Deutschland at indgive en ansøgning om tilbagebetaling inden for den nationale forældelsesfrist, var den nationale regel i strid med EU-retten.
Retlige Principper
Domstolen fremhævede følgende centrale EU-retlige principper:
- Effektivitetsprincippet: Medlemsstaternes processuelle regler må ikke gøre det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve rettigheder, der er tillagt i henhold til EU-retten.
- Ækvivalensprincippet: Nationale regler om tilbagebetaling af afgifter, der er opkrævet i strid med EU-retten, må ikke være mindre gunstige end reglerne for tilsvarende krav baseret på national ret.
- Retssikkerhedsprincippet: Rimelige forældelsesfrister er i overensstemmelse med retssikkerhedsprincippet, men de må ikke undergrave EU-rettens effektivitet.
- Direkte virkning: Retten til tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede afgifter følger direkte af EU-retten.
Domstolen understregede, at selvom medlemsstaterne har autonomi til at fastlægge processuelle regler, skal disse respektere EU-rettens principper og sikre dens effektive virkning. I denne sag fandt Domstolen, at den nationale forældelsesfrist, som udløb før muligheden for at beregne og kræve tilbagebetaling opstod, var i strid med effektivitetsprincippet.
Lignende afgørelser