Moms på reservedele fra udrangerede køretøjer: Fortolkning af begrebet 'brugte genstande'
Dato
17. januar 2017
Udsteder
Domstolen
Land
Danmark
Dommer
Grækenland, EU-medlemsstater, Danmark, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Vestre Landsret vedrørende fortolkningen af artikel 311, stk. 1, nr. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF (momsdirektivet). Spørgsmålet er, om reservedele fra udrangerede køretøjer, der er købt af en virksomhed med henblik på videresalg, kan betragtes som »brugte genstande« og dermed omfattes af særordningen for moms af fortjenstmargenen.
Sjelle Autogenbrug I/S, en virksomhed der handler med brugte motorkøretøjsdele, havde anmodet om en bindende afgørelse fra de danske skattemyndigheder om, hvorvidt virksomheden kunne anvende momsreglerne for brugte varer ved videresalg af brugte motorkøretøjsdele. Skattemyndighederne afviste dette, hvilket Landsskatteretten stadfæstede.
Vestre Landsret forelagde herefter spørgsmålet for EU-Domstolen.
De danske og græske regeringer anførte, at det kan være vanskeligt at fastslå fortjenstmargenen og indkøbsprisen for hver enkelt reservedel. EU-Kommissionen argumenterede for, at reservedele fra udrangerede køretøjer bør betragtes som »brugte genstande« for at undgå dobbeltbeskatning og fremme genbrug.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 311, stk. 1, nr. 1, i momsdirektivet 2006/112/EF skal fortolkes således, at brugte dele fra udrangerede motorkøretøjer, der er købt af en virksomhed, der beskæftiger sig med genbrug af køretøjer, fra en privatperson, med henblik på at blive solgt som reservedele, udgør »brugte genstande« i denne bestemmelses forstand. Levering af sådanne dele, der foretages af en afgiftspligtig forhandler, er omfattet af ordningen med momsafgift af fortjenstmargenen.
Begrundelse
Domstolen begrunder afgørelsen med, at begrebet »brugte genstande« ikke udelukker rørlig, materiel ejendom, der er egnet til yderligere anvendelse i den stand, hvori den er, eller efter reparation, og som stammer fra anden ejendom, hvori den var indbygget som en bestanddel. Det afgørende er, at de brugte dele har bevaret deres oprindelige funktionalitet og kan genbruges til samme formål, selv efter at de er blevet adskilt fra det udrangerede køretøj. Domstolen henviser også til direktiv 2000/53 om udrangerede køretøjer, der fastlægger et grundlæggende princip om, at affald fra motorkøretøjer, herunder bestanddele og materialer fra udrangerede køretøjer, bør genbruges og nyttiggøres. Manglende anvendelse af fortjenstmargenordningen ville føre til dobbeltbeskatning, da salgsprisen for reservedelene allerede afspejler moms betalt ved købet af køretøjet, som hverken den private sælger eller den afgiftspligtige forhandler har kunnet fradrage.
Centrale retsprincipper
- Fortolkning af EU-ret: Ved fortolkning af en EU-retlig bestemmelse skal der tages hensyn til ordlyden, formålet og den sammenhæng, bestemmelsen indgår i.
- Begrebet »brugte genstande«: Omfatter rørlig, materiel ejendom, der er egnet til yderligere anvendelse i den stand, hvori den er, eller efter reparation, også selvom den stammer fra en anden genstand.
- Momsdirektivets formål: At undgå dobbeltbeskatning og konkurrenceforvridning mellem afgiftspligtige personer inden for handel med brugte genstande.
- Direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer: Fremmer genbrug og nyttiggørelse af affald fra motorkøretøjer, herunder bestanddele og materialer fra udrangerede køretøjer.
- Neutralitetsprincip: Momsordningen skal være neutral, således at den ikke fører til dobbeltbeskatning.
Betydning for EU-retten
Dommen præciserer fortolkningen af begrebet »brugte genstande« i momsdirektivet og understreger vigtigheden af at fremme genbrug og nyttiggørelse af materialer i overensstemmelse med EU's miljøpolitik. Den sikrer en ensartet momsmæssig behandling af reservedele fra udrangerede køretøjer og bidrager til at undgå dobbeltbeskatning.
Lignende afgørelser