Fortjenstmargenordning og momsfritagelse ved videresalg af brugte motorkøretøjer
Dato
18. juli 2012
Udsteder
Domstolen
Land
Polen
Dommer
EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Polen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra den polske Naczelny Sąd Administracyjny vedrørende fortolkningen af momsdirektivet (2006/112/EF), særligt artikel 313, stk. 1, og artikel 314, sammenholdt med artikel 136 og 315. Sagen drejer sig om Bawaria Motors' anvendelse af fortjenstmargenordningen ved videresalg af brugte motorkøretøjer.
Bawaria Motors køber brugte køretøjer fra to typer erhvervsdrivende:
- Erhvervsdrivende, der ikke har kunnet fradrage moms ved købet og udsteder fakturaer med momsfritagelse.
- Erhvervsdrivende, der har fratrukket indgående afgift op til et maksimum fastsat i den polske momslov.
Bawaria Motors anmodede Minister Finansów om en fortolkning af, om selskabet kunne anvende fortjenstmargenordningen i begge tilfælde. Minister Finansów afviste dette, hvilket Bawaria Motors anfægtede.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie annullerede fortolkningen og vurderede, at momsbekendtgørelsens § 13, stk. 1, nr. 5, ikke fritager en erhvervsdrivende fra at pålægge afgift, men at Bawaria Motors kun kan anvende fortjenstmargenordningen begrænset til det, som den person, der foretog leveringen til selskabet, ikke kunne fradrage tidligere.
Både Bawaria Motors og Minister Finansów indgav kassationsanke til Naczelny Sąd Administracyjny, som herefter forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 313, stk. 1, og artikel 314 i direktiv 2006/112, sammenholdt med direktivets artikel 136 og 315, skal fortolkes således, at en afgiftspligtig videreforhandler ikke kan anvende fortjenstmargenordningen, når vedkommende leverer motorkøretøjer, der er brugte genstande som omhandlet i direktivets artikel 311, stk. 1, nr. 1), og som vedkommende tidligere har erhvervet med momsfritagelse fra en anden afgiftspligtig person, der havde ret til delvist fradrag af den indgående moms på købsprisen for disse køretøjer.
Domstolen begrunder afgørelsen med, at fortjenstmargenordningen er en særlig momsordning, der udgør en undtagelse fra den almindelige ordning i direktiv 2006/112, og at artikel 314, som fastsætter anvendelsesområdet for denne særordning, derfor skal fortolkes indskrænkende. Domstolen fremhæver, at de faktiske omstændigheder i hovedsagen ikke er omfattet af nogen af de i artikel 314, litra a), c) eller d), omhandlede tilfælde.
Domstolen vurderer, at den afgiftsfritagelse, som momsbekendtgørelsens § 13, stk. 1, nr. 5, indfører for leveringer af motorkøretøjer til en afgiftspligtig videreforhandler fra afgiftspligtige personer, der delvist har kunnet fradrage den indgående moms, under alle omstændigheder ikke er omfattet af det strengt fastsatte tilfælde i direktivets artikel 136, litra b). Det følger deraf, at den afgiftspligtige videreforhandlers efterfølgende levering af disse køretøjer ikke er omfattet af anvendelsesområdet for fortjenstmargenordningen.
Domstolen afviser Bawaria Motors' argument om, at en sådan fortolkning fører til delvis dobbelt afgiftspålæggelse. Domstolen fremhæver, at det henhører under den polske lovgivers kompetence at gøre en ende på denne situation, men at en fjernelse af denne situation ikke kan ske med den omkostning, at direktiv 2006/112 gives en fortolkning, som er uforenelig med direktivets egen ordlyd og dets generelle opbygning.
Domstolen understreger, at den omstændighed, at en afgiftspligtig videreforhandler nægtes anvendelse af fortjenstmargenordningen under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, ikke strider mod princippet om afgiftsneutralitet.
Retlige principper
- Fortjenstmargenordningen som en undtagelse: Domstolen bekræfter, at fortjenstmargenordningen er en særlig momsordning, der udgør en undtagelse fra den almindelige momspligt.
- Indskrænkende fortolkning: Reglerne om fortjenstmargenordningen skal fortolkes indskrænkende, da de udgør en undtagelse.
- Udtømmende anvendelsesområde: Artikel 314 i momsdirektivet fastlægger udtømmende, hvornår fortjenstmargenordningen kan anvendes.
- Artikel 136, litra b) fortolkning: Fritagelsen i artikel 136, litra b), vedrører kun levering af varer, hvor anskaffelsen har været fuldt undtaget fra fradragsretten.
- Afgiftsneutralitet: Domstolen fastslår, at nægtelse af fortjenstmargenordningen i dette tilfælde ikke strider mod princippet om afgiftsneutralitet.
- National kompetence: Domstolen anerkender, at det er op til den nationale lovgiver at rette op på eventuelle uhensigtsmæssigheder i den nationale lovgivning.
- Harmonisk fortolkning: EU-direktiver skal fortolkes i overensstemmelse med deres ordlyd og systematik.
Lignende afgørelser