Omfanget af oplysningspligten ved gratistildeling af emissionskvoter
Dato
7. september 2016
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Tyskland, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
E.ON Kraftwerke GmbH anlagde sag mod Forbundsrepublikken Tyskland vedrørende omfanget af oplysningspligten for gratistildeling af emissionskvoter efter ændringer i driften af et kraftværk.
E.ON Kraftwerke mente, at de kun var forpligtet til at indsende oplysninger om aktivitetsniveauer, hvis disse kunne medføre en tilpasning af tildelingsbeslutningen. Den tyske myndighed for emissionshandel (DEHSt) krævede derimod alle oplysninger, der vedrører data, der ligger til grund for tildelingen.
Verwaltungsgericht Berlin forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte, om artikel 24, stk. 1, i afgørelse 2011/278 skal fortolkes således, at den er til hinder for, at en medlemsstat kræver, at virksomheder fremsender oplysninger om alle planlagte eller gennemførte ændringer af et anlægs kapacitet, aktivitetsniveau og drift, uden at dette krav begrænses til oplysninger om de ændringer, der har indflydelse på denne tildeling.
Domstolen skulle tage stilling til omfanget af oplysningspligten for driftsledere i forbindelse med gratistildeling af emissionskvoter og fortolkningen af artikel 24, stk. 1, i afgørelse 2011/278.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at artikel 24, stk. 1, i afgørelse 2011/278 ikke forhindrer en medlemsstat i at kræve, at virksomheder, der er omfattet af EU's emissionshandelssystem og modtager gratis kvoter, indsender oplysninger om alle planlagte eller gennemførte ændringer af et anlægs kapacitet, aktivitetsniveau og drift. Dette krav er ikke begrænset til oplysninger om ændringer, der direkte påvirker tildelingen af kvoter.
Domstolen begrundede afgørelsen med:
- Medlemsstaterne har ansvaret for at beregne antallet af gratistildelte emissionskvoter for hvert anlæg på deres territorium baseret på indsamlede data.
- Det er alene op til medlemsstaternes kompetente myndigheder at vurdere, om oplysninger indsamlet fra driftsledere kan påvirke antallet af tildelte kvoter.
- Hverken direktiv 2003/87 eller afgørelse 2011/278 giver driftsledere mulighed for at vælge, hvilke oplysninger de skal indsende baseret på deres vurdering af indflydelsen på tildelingen af emissionskvoter.
- Artikel 24 har til formål at tage hensyn til ændringer af et anlægs drift, så medlemsstaterne kan fastlægge antallet af gratistildelte emissionskvoter, og Kommissionen kan fastlægge det endelige samlede årlige antal gratistildelte emissionskvoter.
- Medlemsstaterne skal sikre, at data, der indsamles fra driftslederne, er fuldstændige, konsistente og nøjagtige.
- Artikel 24, stk. 1, bemyndiger medlemsstaterne til at kræve oplysninger, der giver dem mulighed for objektivt at vurdere ændringerne af de pågældende anlæg, men forhindrer dem i at kræve oplysninger, der ikke har forbindelse til denne vurdering.
Retlige principper
- Harmoniseret gratistildeling af emissionskvoter: Afgørelse 2011/278 fastlægger regler for harmoniseret gratistildeling af emissionskvoter i henhold til artikel 10a i direktiv 2003/87.
- Medlemsstaternes vurderingskompetence: Medlemsstaterne har kompetence til at vurdere, hvilke oplysninger der er relevante for fastlæggelsen af antallet af tildelte kvoter.
- Driftsledernes oplysningspligt: Driftslederne har pligt til at indsende alle relevante oplysninger om planlagte eller gennemførte ændringer af et anlægs kapacitet, aktivitetsniveau og drift.
- Fuldstændighed og nøjagtighed af data: Medlemsstaterne skal sikre, at data, der indsamles fra driftslederne, er fuldstændige, konsistente og nøjagtige.
- Objektiv vurdering: Medlemsstaterne skal objektivt vurdere ændringerne af de pågældende anlæg baseret på de indhentede oplysninger.
Disse principper sikrer en effektiv og harmoniseret implementering af EU's emissionshandelssystem og bidrager til at reducere drivhusgasemissioner på en økonomisk effektiv måde.
Lignende afgørelser