Command Palette

Search for a command to run...

Vindmølleanordning er en plan eller et program under miljøvurderingsdirektivet

Dato

26. oktober 2016

Udsteder

Domstolen

Land

Belgien

Dommer

EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Europa-Kommissionen, Belgien, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Miljøvurdering Planer og programmer Vindmøller Direktiv 2001/42/EF Direktiv 2011/92/EU Vallonien Præjudiciel afgørelse Miljøbeskyttelse Bæredygtig udvikling Energi Støj Sikkerhed Administrative tilladelser Offentlig deltagelse Integrationsprincippet

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Conseil d’État (Belgien) vedrørende fortolkningen af artikel 2, litra a), og artikel 3, stk. 2, litra a), i direktiv 2001/42/EF om vurdering af visse planers og programmers indvirkning på miljøet.

Sagen er anlagt af Patrice D’Oultremont m.fl. mod Région wallonne (Vallonien) vedrørende gyldigheden af en vallonsk anordning om sektorspecifikke betingelser for vindmølleparker. D’Oultremont m.fl. anførte, at anordningen var uforenelig med direktiv 2001/42, da den ikke var underkastet en miljøvurdering eller en procedure med offentlig deltagelse.

Région wallonne og Fédération de l’énergie d’origine renouvelable et alternative ASBL (EDORA) argumenterede for, at anordningen ikke falder ind under begrebet "planer og programmer" i direktivet.

Den forelæggende ret ønskede at vide, om en anordning, der indeholder bestemmelser om opstilling af vindmøller, herunder sikkerhed, kontrol, støjregler og krav om reetablering, skal kvalificeres som en "plan eller et program" i direktivets forstand.

Domstolen skulle tage stilling til, om en regional anordning, der fastsætter betingelser for opstilling af vindmøller, er omfattet af direktivets krav om miljøvurdering af planer og programmer.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 2, litra a), og artikel 3, stk. 2, litra a), i direktiv 2001/42/EF skal fortolkes således, at en anordning, der indeholder bestemmelser om opstilling af vindmøller og de tilhørende administrative godkendelser, falder ind under begrebet "planer og programmer" i direktivets forstand.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • Miljøvurdering er et vigtigt redskab til at integrere miljøhensyn i udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og programmer.
  • Definitionen af "planer og programmer" skal fortolkes bredt for at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau.
  • Anordningen er udarbejdet og vedtaget af en regional myndighed og kræves ifølge nationale bestemmelser.
  • Anordningen vedrører energi og definerer rammerne for vindmølleparkprojekter, der er omfattet af direktiv 2011/92.
  • Begrebet "planer og programmer" omfatter planlægning af områder eller zoner generelt.
  • Anordningen fastlægger væsentlige kriterier og procedurer for tilladelse og iværksættelse af projekter, der kan have væsentlige miljømæssige konsekvenser.
  • Mulige strategier for omgåelse af forpligtelserne i direktiv 2001/42 skal undgås.

Retlige principper

Domstolen fremhævede følgende retlige principper:

  • Bred fortolkning af miljøbeskyttelsesdirektiver: Bestemmelser, der afgrænser anvendelsesområdet for direktiver, der har til formål at beskytte miljøet, skal fortolkes bredt for at sikre en effektiv miljøbeskyttelse.
  • Integrationsprincippet: Miljøhensyn skal integreres i udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og programmer, der kan have væsentlig indvirkning på miljøet.
  • Forebyggelsesprincippet: Mulige strategier for at omgå forpligtelserne i miljøbeskyttelsesdirektiver skal undgås.
  • Definition af "planer og programmer": Begrebet omfatter retsakter, der fastlægger regler og kontrolprocedurer for en sektor og dermed fastlægger kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksættelse af projekter, der kan have væsentlige miljømæssige konsekvenser.

Retlige principper

Domstolen fremhævede følgende retlige principper:

  • Bred fortolkning af miljøbeskyttelsesdirektiver: Bestemmelser, der afgrænser anvendelsesområdet for direktiver, der har til formål at beskytte miljøet, skal fortolkes bredt for at sikre en effektiv miljøbeskyttelse.
  • Integrationsprincippet: Miljøhensyn skal integreres i udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og programmer, der kan have væsentlig indvirkning på miljøet.
  • Forebyggelsesprincippet: Mulige strategier for at omgå forpligtelserne i miljøbeskyttelsesdirektiver skal undgås.
  • Definition af "planer og programmer": Begrebet omfatter retsakter, der fastlægger regler og kontrolprocedurer for en sektor og dermed fastlægger kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksættelse af projekter, der kan have væsentlige miljømæssige konsekvenser.

Lignende afgørelser