Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af begrebet "nye kunder" i agenturdirektivet ved kundegodtgørelse

Dato

6. april 2016

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

Tjekkiet, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Tyskland

Dokument

Nøgleord

Handelsagent Kundegodtgørelse Nye kunder Direktiv 86/653/EØF Agenturgiver Forretningsforbindelse Præjudiciel afgørelse Brillestel Mærker Formidling Etableringsret Tjenesteydelser

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra den tyske Bundesgerichtshof vedrørende fortolkningen af artikel 17, stk. 2, litra a), i direktiv 86/653/EØF om selvstændige handelsagenter.

Marchon Germany GmbH (Marchon) og Yvonne Karaszkiewicz er parter i sagen. Tvisten udspringer af et krav om kundegodtgørelse fremsat af Karaszkiewicz efter opsigelsen af hendes agenturkontrakt med Marchon.

Karaszkiewicz var som handelsagent ansvarlig for salg af brillestel fra mærkerne C.K. og F. Marchon havde givet hende en kundeliste over optikere, der allerede købte brillestel fra andre af Marchons mærker. Karaszkiewicz argumenterede for, at de optikere, der for første gang købte brillestel fra C.K. eller F. takket være hendes indsats, skulle betragtes som "nye kunder" i henhold til tysk lov, selvom de allerede var på Marchons kundeliste.

Hovedspørgsmålet

Det centrale spørgsmål er, om artikel 17, stk. 2, litra a), i direktiv 86/653 skal fortolkes således, at en handelsagent kan anses for at have skaffet "nye kunder", når disse kunder allerede har en forretningsforbindelse med agenturgiveren vedrørende andre produkter fra agenturgiverens sortiment, men ikke vedrørende de produkter, som handelsagenten har eneret til at formidle.

Argumenter

  • Marchon: Argumenterede for, at kunderne ikke kunne anses for nye, da de allerede havde en forretningsforbindelse med Marchon vedrørende lignende produkter (brillestel), blot af andre mærker.
  • Karaszkiewicz: Hævdede, at de optikere, der købte C.K. og F. brillestel for første gang takket være hendes indsats, skulle betragtes som nye kunder.

Den forelæggende rets betragtninger

Bundesgerichtshof var i tvivl om, hvorvidt begrebet "nye kunder" skulle fortolkes snævert (kun kunder uden tidligere forretningsforbindelse) eller bredere (kunder, der ikke tidligere havde købt de specifikke produkter, som handelsagenten var ansvarlig for).

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 17, stk. 2, litra a), første led, i direktiv 86/653 skal fortolkes således, at kunder, som en handelsagent skaffer til de varer, agenten er ansvarlig for at formidle salget af, skal anses for "nye kunder". Dette gælder også selvom kunderne allerede har forretningsforbindelser med agenturgiveren vedrørende andre varer, forudsat at handelsagentens salg af de nye varer forudsætter etablering af en særlig forretningsforbindelse. Det er den forelæggende rets opgave at efterprøve, om en sådan særlig forretningsforbindelse er etableret.

Domstolen præciserer, at det afgørende er, om salget af de omhandlede varer krævede en særlig forhandlingsindsats og strategi fra handelsagentens side, hvilket indebar, at der opstod en særlig forretningsforbindelse. Dette skal vurderes i lyset af handelsagentens rolle som formidler af agenturgiverens salg, og om varerne henhører under et andet segment af agenturgiverens sortiment.

Begrundelse

Domstolen begrunder afgørelsen med:

  • Ordlyden i artikel 17, stk. 2, litra a), der sondrer mellem "nye kunder" og "bestående kundekreds", men ikke præciserer, om "ny" skal fortolkes i forhold til hele sortimentet eller specifikke varer.
  • Konteksten, hvor direktivet harmoniserer reglerne for handelsagenter, og handelsagentens opgave er at varetage agenturgiverens interesser.
  • Formålet med direktivet, som er at sikre handelsagenters retsbeskyttelse. Artikel 17 er afgørende, og ordlyden skal fortolkes til fordel for handelsagenten.
  • Det skal undersøges, om en kunde er "ny" i forhold til de varer, handelsagenten har fået til opgave at formidle.
  • I situationer, hvor handelsagenten kun er ansvarlig for et segment af agenturgiverens sortiment, udelukker eksisterende forretningsforbindelser vedrørende andre varer ikke, at kunden kan anses for "ny".
  • Det er ikke tilstrækkeligt, at kunden allerede køber lignende varer; det afgørende er, om salget af de nye varer krævede en særlig indsats og strategi fra agentens side.
  • Agenturgiverens opdeling af sortimentet i forskellige mærker, som handelsagenterne har eneansvar for, indikerer, at der skal etableres specifikke forretningsforbindelser for hvert mærke.
  • Hvis det er nemmere for handelsagenten at formidle nye varer til eksisterende kunder, kan dette tages i betragtning ved vurderingen af, om godtgørelsen er rimelig.

Retlige principper

  • Direktiv 86/653/EØF artikel 17, stk. 2, litra a):
    • Fastlægger betingelserne for, hvornår en handelsagent har ret til kundegodtgørelse ved kontraktens ophør.
    • Handelsagenten skal have skaffet agenturgiveren nye kunder eller i betydeligt omfang have øget forretningerne med den bestående kundekreds.
    • Forretningsforbindelserne med disse kunder skal fortsat give agenturgiveren betydelige fordele.
    • Betaling af godtgørelse skal være rimelig under hensyn til samtlige omstændigheder.
  • Fortolkning af EU-ret:
    • EU-retten skal fortolkes i lyset af dens ordlyd, kontekst og formål.
    • Ved fortolkning af et direktiv skal der tages hensyn til direktivets formål om at harmonisere medlemsstaternes lovgivning og sikre en ensartet retsbeskyttelse.
    • Bestemmelser, der har til formål at beskytte en bestemt part (i dette tilfælde handelsagenten), skal fortolkes på en måde, der understøtter denne beskyttelse.
  • Begrebet "nye kunder":
    • Afgørelsen præciserer, at begrebet "nye kunder" skal fortolkes i forhold til de varer, som handelsagenten har fået til opgave at formidle.
    • En kunde kan anses for "ny", selvom vedkommende allerede har forretningsforbindelser med agenturgiveren vedrørende andre varer, forudsat at salget af de nye varer kræver en særlig indsats og etablering af en særlig forretningsforbindelse.
  • Handelsagentens rolle:
    • Handelsagenten er en selvstændig mellemmand, der er antaget til at formidle salg eller køb af varer for agenturgiveren.
    • Handelsagenten skal varetage agenturgiverens interesser og loyalt bestræbe sig på at formidle de pålagte forretninger.
  • Rimelighedsbetragtninger:
    • Ved fastsættelse af kundegodtgørelsens størrelse kan der tages hensyn til, om det har været nemmere for handelsagenten at formidle salg til kunder, der allerede har forretningsforbindelser med agenturgiveren.

Lignende afgørelser