Command Palette

Search for a command to run...

Offentlige kontrakter: Fortolkning af tekniske specifikationer og krav om ligebehandling ved ophørt produktion af referenceprodukt

Dato

15. april 2015

Udsteder

Domstolen

Land

Rumænien

Dommer

Europa-Kommissionen, Østrig

Dokument

Nøgleord

Offentlige kontrakter Udbudsprocedure Tekniske specifikationer Ligebehandlingsprincippet Gennemsigtighedsprincippet Ikke-diskrimination Grænseoverskridende interesse Ordregivende myndighed Tilsvarende produkter EUF-traktaten

Sagen omhandler en tvist mellem SC Enterprise Focused Solutions SRL (EFS) og Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia vedrørende afvisningen af EFS's bud i en udbudsprocedure for levering af it-systemer og -udstyr.

EFS's bud, der inkluderede en AMD-processor, blev afvist, fordi den ordregivende myndighed mente, at den ikke svarede til den specificerede Intel Core i5 3,2 GHz-processor eller tilsvarende. Den ordregivende myndighed argumenterede med, at den tilsvarende Intel-processor var en nyere generation med højere ydeevne.

Curtea de Apel Alba Iulia forelagde et præjudicielt spørgsmål om, hvorvidt vurderingen af et tilsvarende produkts egenskaber kun må referere til produkter, der stadig fremstilles af den referenceproducent, der er angivet i de tekniske specifikationer, eller også til produkter, hvis fremstilling er ophørt.

Domstolen bemærkede, at selvom direktiv 2004/18 ikke finder anvendelse på kontrakter under en vis tærskelværdi, kan EUF-traktatens grundlæggende regler og principper stadig gælde, hvis kontrakten har en klar grænseoverskridende interesse. Domstolen understregede, at ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedskravet forhindrer en ordregivende myndighed i at ændre de tekniske specifikationer efter offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 23, stk. 8, i direktiv 2004/18 ikke finder anvendelse på offentlige kontrakter, hvis værdi er lavere end den fastsatte tærskelværdi i direktivet. For kontrakter, der ikke er underlagt direktivet, men har klar grænseoverskridende interesse, skal EUF-traktatens grundlæggende regler og principper, herunder ligebehandlingsprincippet, ikke-diskrimination og gennemsigtighed, fortolkes således, at en ordregivende myndighed ikke kan afvise et bud, der opfylder udbudsbekendtgørelsens betingelser, på baggrund af årsager, der ikke fremgår af bekendtgørelsen.

Domstolen præciserede, at den ordregivende myndighed ikke ensidigt kan ændre de tekniske specifikationer efter offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen, uanset om de pågældende produkter stadig er tilgængelige på markedet eller ej. Dette ville stride mod ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedskravet.

Retlige Principper

  • Ligebehandlingsprincippet og ikke-diskrimination: Ordregivende myndigheder skal behandle alle økonomiske aktører lige og uden forskelsbehandling.
  • Gennemsigtighedsprincippet: Udbudsprocedurer skal være gennemsigtige for at undgå favorisering og vilkårlighed.
  • Grundlæggende traktatregler: Selv kontrakter under tærskelværdien kan være underlagt EUF-traktatens grundlæggende regler, hvis de har en klar grænseoverskridende interesse.
  • Udbudsbekendtgørelsens bindende karakter: En ordregivende myndighed kan ikke afvise et bud, der opfylder udbudsbekendtgørelsens krav, på baggrund af ikke-oplyste årsager.
  • Ændring af tekniske specifikationer: Det er ikke tilladt at ændre tekniske specifikationer efter offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen.

Lignende afgørelser