Command Palette

Search for a command to run...

Vurdering af personale og teams som tildelingskriterium i offentlige udbud af tjenesteydelser

Dato

25. marts 2015

Udsteder

Domstolen

Land

Portugal

Dommer

EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Polen, Portugal, EU-medlemsstater, Grækenland

Dokument

Nøgleord

Offentlige kontrakter Udbudsprocedure Tildelingskriterier Direktiv 2004/18/EF Tjenesteydelseskontrakter Økonomisk mest fordelagtige tilbud Kvalitet Faglige kvalifikationer Intellektuelle ydelser Uddannelse Konsulentbistand

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Supremo Tribunal Administrativo (Portugal) vedrørende fortolkningen af artikel 44-48 og 53 i direktiv 2004/18/EF om offentlige udbud.

Sagen er rejst mellem Ambisig – Ambiente e Sistemas de Informação Geográfica SA og Nersant – Associação Empresarial da Região de Santarém, vedrørende en udbudsprocedure for uddannelses- og konsulentydelser, hvor Nersant valgte Iberscal – Consultores Lda frem for Ambisig.

Det centrale spørgsmål er, om det er foreneligt med direktiv 2004/18 at inkludere et element i tildelingskriterierne, hvor de teams, som tilbudsgiverne foreslår til at udføre kontrakten, vurderes på baggrund af deres sammensætning, erfaring og uddannelsesmæssige baggrund.

Ambisig anfægtede lovligheden af faktoren vedrørende vurderingen af det team, der er udpeget til at gennemføre kontrakten. Nersant argumenterede for, at formålet med vurderingen var at vurdere de konkrete tekniske hold, som tilbudsgiveren foreslår at benytte til de arbejder, der skal gennemføres, og at det bydende tekniske holds erfaring er en iboende egenskab, der kendetegner tilbuddet, og ikke en egenskab, der kendetegner tilbudsgiveren.

Baggrund

  • Nersant iværksatte en udbudsprocedure for uddannelses- og konsulentydelser.
  • Ambisig og Iberscal afgav tilbud.
  • Nersant tildelte kontrakten til Iberscal.
  • Ambisig anfægtede tildelingen og argumenterede for, at vurderingen af det bydende hold var ulovlig.
  • Sagen blev appelleret til Supremo Tribunal Administrativo, som forelagde et præjudicielt spørgsmål for EU-Domstolen.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 53, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/18 ikke er til hinder for, at en ordregivende myndighed ved indgåelse af kontrakter om intellektuelle tjenesteydelser inden for uddannelse og konsulentbistand anvender et kriterium, der vurderer kvaliteten af de teams, som tilbudsgiverne foreslår til at udføre kontrakten. Dette kriterium kan tage hensyn til teamets sammensætning, medlemmernes dokumenterede erfaring samt deres uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige baggrund.

Domstolen præciserede, at kvaliteten af et teams faglige kompetencer og erfaring er afgørende for at vurdere dets faglige kvalitet, især når kontrakten vedrører intellektuelle ydelser som uddannelse og konsulentbistand. Denne kvalitet kan betragtes som en iboende egenskab ved tilbuddet og dermed være forbundet med kontraktens genstand, jf. artikel 53, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/18.

Retlige Principper

  • Tildelingskriterier: Artikel 53, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/18 giver ordregivende myndigheder mulighed for at anvende forskellige kriterier ved tildeling af offentlige kontrakter, herunder kvalitet, pris, teknisk værdi mv.
  • Kvalitet som kriterium: Kvaliteten af de personer, der skal udføre en kontrakt, kan være et relevant tildelingskriterium, især i forbindelse med intellektuelle tjenesteydelser.
  • Forbindelse til kontraktens genstand: Tildelingskriterierne skal have en forbindelse til kontraktens genstand, hvilket betyder, at de skal vedrøre de aspekter af tilbuddet, der er relevante for kontraktens udførelse.
  • Skønsmargen: Ordregivende myndigheder har en vis skønsmargen ved valg af tildelingskriterier, men de skal overholde principperne om gennemsigtighed, ikke-diskrimination og ligebehandling.

Lignende afgørelser