Command Palette

Search for a command to run...

Statsstøtte: Adgang til busbaner forbeholdt Londontaxaer – Sag C-518/13

Dato

18. juni 2014

Udsteder

Domstolen

Land

Det Forenede Kongerige

Dommer

EFTA-Tilsynsmyndigheden, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Polen, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Statsstøtte Artikel 107 TEUF Statsmidler Økonomisk fordel Selektivitet Samhandel mellem medlemsstater Konkurrence Taxakørsel Busbaner Transportpolitik Londontaxaer Private hyrevogne

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Court of Appeal (England & Wales) vedrørende fortolkningen af artikel 107, stk. 1, TEUF om statsstøtte. Sagen drejer sig om en politik i London, hvor Londontaxaer har tilladelse til at benytte busbaner, mens private hyrevogne er udelukket, bortset fra af- og påstigning.

Eventech Ltd, et datterselskab af Addison Lee plc (der driver private hyrevogne), anførte, at denne politik udgør ulovlig statsstøtte til Londontaxaer.

De centrale spørgsmål er, om tilladelsen til Londontaxaer indebærer brug af statsmidler, giver en selektiv økonomisk fordel, og påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.

TfL (Transport for London) argumenterede for, at politikken ikke indebærer brug af statsmidler, da den ikke påvirker statens budget, og at Londontaxaer og private hyrevogne ikke er i en sammenlignelig situation. Desuden anførte TfL, at politikken er en lokal foranstaltning uden påvirkning på samhandelen.

Eventech anførte, at Londontaxaer får en fordel ved at have adgang til statslig infrastruktur uden at betale, og at politikken er selektiv, da den begunstiger Londontaxaer i forhold til private hyrevogne. Eventech mente også, at politikken kan påvirke samhandelen, da virksomheder fra andre medlemsstater kan operere i sektoren.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at den omstændighed, at Londontaxaer har tilladelse til at benytte busbaner, mens private hyrevogne er begrænset (undtagen ved af- og påstigning), som udgangspunkt ikke indebærer en forpligtelse af statsmidler eller giver Londontaxaer en selektiv økonomisk fordel i henhold til artikel 107, stk. 1, TEUF. Det er dog op til den forelæggende ret at vurdere dette.

Domstolen fastslog også, at det ikke kan udelukkes, at denne busbanepolitik kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne, hvilket også skal vurderes af den forelæggende ret.

Retlige Principper

  • Statsstøttebegrebet (Artikel 107, stk. 1, TEUF): Domstolen præciserer, at en foranstaltning kun udgør statsstøtte, hvis den indebærer en forpligtelse af statsmidler, giver en økonomisk fordel til visse virksomheder eller produktioner, og potentielt fordrejer konkurrencen samt påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
  • Statsmidler: For at en foranstaltning kan anses for at være finansieret af statsmidler, skal der være en tilstrækkelig direkte forbindelse mellem den tildelte fordel og en formindskelse af statens budget eller en konkret økonomisk risiko for staten.
  • Selektivitet: En foranstaltning er selektiv, hvis den begunstiger visse virksomheder eller produktioner i forhold til andre, der befinder sig i en sammenlignelig faktisk og retlig situation under hensyntagen til ordningens formål.
  • Påvirkning af samhandelen: Det er tilstrækkeligt, at en foranstaltning kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne. Det er ikke et krav, at den faktisk påvirker samhandelen eller fordrejer konkurrencen.
  • Skønsbeføjelse: Nationale myndigheder har en vis skønsbeføjelse ved fastlæggelsen af kriterier for tildeling af fordele, så længe kriterierne er fastlagt på forhånd, er gennemsigtige og ikke diskriminerende.

Lignende afgørelser