Forordning 1370/2007 og statsstøtte ved offentlig personbefordring med svævebaner
Dato
18. oktober 2023
Udsteder
Domstolen
Land
Italien
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem Sad Trasporto Locale SpA og Provincia autonoma di Bolzano vedrørende direkte tildeling af offentlig transport med jernbane og svæveanlæg til Strutture Trasporto Alto Adige SpA A.G. (STA) uden forudgående udbud.
Den forelæggende ret ønsker afklaret, om forordning 1370/2007 finder anvendelse på en multimodal transportkontrakt, der omfatter sporvogn, skinnebundne tovbaner og svævebane, og om kompensationen til STA udgør statsstøtte.
Baggrund
- Provincia autonoma di Bolzano tildelte STA, en intern operatør, en kontrakt om offentlig personbefordring, der inkluderede jernbane- og svæveanlæg.
- Sad Trasporto Locale SpA anfægtede tildelingen og hævdede, at forordning 1370/2007 ikke finder anvendelse på svævebaner, og at kompensationen udgjorde ulovlig statsstøtte.
Centrale Spørgsmål
- Finder forordning 1370/2007 anvendelse på multimodal transport, der omfatter svævebaner?
- Udgør kompensationen til STA statsstøtte i henhold til artikel 107, stk. 1, TEUF?
Hovedargumenter
- Sad Trasporto Locale SpA argumenterede for, at forordningen ikke dækker svævebaner, og at tildelingen derfor skulle vurderes efter nationale regler om offentlige kontrakter.
- Provincia autonoma di Bolzano forsvarede tildelingen og hævdede, at den var i overensstemmelse med EU-retten.
Domstolens Betragtninger
- Forordning 1370/2007 finder ikke anvendelse på svævebaner.
- Kompensationen udgør ikke statsstøtte, hvis den er baseret på omkostninger, som en effektiv gennemsnitsvirksomhed ville have haft.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 1, stk. 2, i forordning 1370/2007 skal fortolkes således, at den ikke finder anvendelse på blandede kontrakter om multimodal offentlig personbefordring, der inkluderer sporvogn, skinnebundne tovbaner og svævebaner, selv hvis jernbanetransporten udgør størstedelen af de omfattede tjenester.
Domstolen fastslår endvidere, at artikel 107, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at kompensation for offentlig tjeneste, udbetalt til en intern operatør uden forudgående udbud, og beregnet på baggrund af driftsomkostninger fastlagt under hensyntagen til tidligere omkostninger og markedsstandarder, ikke udgør statsstøtte, såfremt anvendelsen af disse elementer fører til en fastlæggelse af omkostninger, der afspejler, hvad en gennemsnitsvirksomhed ville have haft ved at opfylde forpligtelserne.
Retlige Principper
- Forordning 1370/2007's Anvendelsesområde: Domstolen præciserer, at forordningen kun gælder for jernbane, skinnekøretøjer og vejtransport, og ikke for svævebaner.
- Statsstøttebegrebet: Kompensation for offentlig tjeneste udgør ikke statsstøtte, hvis den er baseret på omkostninger, som en effektiv gennemsnitsvirksomhed ville have haft.
- Altmark-kriterierne: Domstolen bekræfter anvendelsen af Altmark-kriterierne for at afgøre, om kompensation for offentlig tjeneste udgør statsstøtte.
- Fortolkning af EU-ret: Domstolens fortolkning af EU-retten kan ikke fratage bestemmelsernes klare ordlyd enhver effektiv virkning.
Lignende afgørelser