Command Palette

Search for a command to run...

Europaskolers Klagenævns kompetence vedrørende tidsbegrænsede ansættelser af lokalt ansatte lærere

Dato

10. marts 2015

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Europaskoler Klagenævn Tidsbegrænset ansættelse Lokalt ansatte lærere Kompetence EU-ret Wienerkonventionen Effektiv retsbeskyttelse Folkeret Arbejdsret

Sagen omhandler fortolkningen af aftalen om vedtægten for Europaskolerne, særligt kompetencen for Europaskolernes Klagenævn i sager om tidsbegrænsede ansættelseskontrakter for lokalt ansatte lærere.

Europäische Schule München er sagsøgt af Silvana Oberto og Barbara O’Leary, der er lokalt ansatte lærere. De anfægter gyldigheden af tidsbegrænsningen i deres ansættelseskontrakter ved de tyske domstole.

Bundesarbeitsgericht forelægger præjudicielle spørgsmål om, hvorvidt de tyske domstole eller Europaskolernes Klagenævn har kompetence til at afgøre tvisten.

Parternes argumenter

  • Europäische Schule München argumenterer for, at Europaskolernes Klagenævn har enekompetence i henhold til aftalen om vedtægten for Europaskolerne.
  • Silvana Oberto og Barbara O’Leary gør gældende, at de tyske domstole har kompetence til at prøve gyldigheden af tidsbegrænsningerne i deres ansættelseskontrakter.

Domstolens vurdering

  • Domstolen fastslår, at aftalen om vedtægten for Europaskolerne er en del af EU-retten, og at Domstolen derfor har kompetence til at fortolke den.
  • Domstolen fortolker artikel 27, stk. 2, i aftalen om vedtægten for Europaskolerne og konkluderer, at lokalt ansatte lærere er omfattet af Klagenævnets kompetence.
  • Domstolen finder, at en aftale om tidsbegrænsning af ansættelsesforholdet udgør en "handling, der er til skade" for den ansatte.
  • Domstolen fastslår, at Europaskolernes Klagenævn har enekompetence til at afgøre tvister om tidsbegrænsning af ansættelseskontrakter for lokalt ansatte lærere.

Afgørelse

Domstolen fastslår:

  1. Artikel 27, stk. 2, første afsnit, første punktum, i aftalen om vedtægten for Europaskolerne skal fortolkes således, at lokalt ansatte lærere, der er ansat af en Europaskole, og som ikke er udstationeret af en medlemsstat, er blandt de personer, der er omhandlet i denne bestemmelse, i modsætning til det tekniske og administrative personale, der er undtaget herfra.

  2. Artikel 27, stk. 2, første afsnit, første punktum, i aftalen om vedtægten for Europaskolerne skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at en aftale om tidsbegrænsning af ansættelsesforholdet i den ansættelseskontrakt, der er indgået mellem skolen og den lokalt ansatte lærer, anses for at udgøre en handling, der er til skade for den sidstnævnte.

  3. Artikel 27, stk. 2, første afsnit, første punktum, i aftalen om vedtægten for Europaskolerne skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at en handling, som en Europaskoles rektor har foretaget under udøvelsen af sine beføjelser, i princippet er omfattet af denne bestemmelse. Punkt 1.3, 3.2 og 3.4 i vedtægten for lokalt ansatte lærere skal fortolkes således, at en tvist om lovligheden af en aftale om tidsbegrænsning af et ansættelsesforhold i en ansættelseskontrakt, der er indgået mellem en lokalt ansat lærer og denne rektor, er omfattet af Europaskolernes Klagenævns enekompetence.

Retlige Principper

  • Autonomi for Europaskoler: Domstolen anerkender Europaskolernes særstatus som internationale organisationer, der er formelt adskilt fra EU og medlemsstaterne, men funktionelt forbundet med EU.
  • Fortolkning af internationale aftaler: Domstolen anvender Wienerkonventionen om traktatretten til at fortolke aftalen om vedtægten for Europaskolerne, idet den betragter konventionens bestemmelser som udtryk for almindelig folkeretlig sædvaneret.
  • Loyal fortolkning: Traktater skal fortolkes loyalt i overensstemmelse med den sædvanlige betydning af deres udtryk, belyst af deres hensigt og formål.
  • Efterfølgende praksis: Der skal tages hensyn til efterfølgende praksis vedrørende traktatens anvendelse, som fastslår enighed mellem parterne om dens fortolkning.
  • Begrebet "handling, der er til skade": Domstolen fortolker begrebet "handling, der er til skade" i artikel 27, stk. 2, i aftalen om vedtægten for Europaskolerne bredt, så det omfatter enhver handling, der direkte og umiddelbart berører de pågældendes retsstilling.
  • Effektiv retsbeskyttelse: Domstolen fastslår, at Europaskolernes Klagenævn opfylder betingelserne for at være en "ret" i artikel 267 TEUF's forstand, og at adgangen til Klagenævnet sikrer en effektiv retsbeskyttelse, selvom Klagenævnet træffer afgørelse i første og sidste instans og ikke kan forelægge præjudicielle spørgsmål for Domstolen.

Lignende afgørelser