Differentieret moms på taxi og udlejningsbiler: Forenelighed med EU-retten?
Dato
26. februar 2014
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Tyskland, Europa-Kommissionen, Italien
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler to tyske virksomheders momspligtige aktiviteter inden for personbefordring. Pro Med Logistik GmbH (C-454/12) udførte sygetransporter med udlejningsbiler, mens Eckard Pongratz (C-455/12) drev et biludlejningsfirma med chauffør. Begge virksomheder anvendte en reduceret momssats på deres ydelser, hvilket de tyske skattemyndigheder anfægtede.
De centrale spørgsmål er, om det er i overensstemmelse med EU-retten, specifikt sjette momsdirektiv og momsdirektivet, samt princippet om afgiftsneutralitet, at anvende forskellige momssatser på henholdsvis taxibefordring og befordring med udlejningsbiler med chauffør i nærtrafikken.
Bundesfinanzhof forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen for at få en fortolkning af EU-retten. Domstolen skulle vurdere, om den tyske momslovgivning, der tillader en reduceret momssats for taxibefordring, men ikke for udlejningsbiler med chauffør, er forenelig med EU-retten.
Parternes argumenter
- Pro Med Logistik GmbH og Eckard Pongratz: Argumenterede for, at deres ydelser er sammenlignelige med taxibefordring og derfor bør underlægges den reducerede momssats.
- Finanzamt Dresden-Süd og Finanzamt Würzburg: Hævdede, at der er væsentlige forskelle mellem taxi- og udlejningsbilsvirksomhed, der berettiger en forskellig momsmæssig behandling.
- Den tyske regering: Støttede skattemyndighedernes synspunkt og fremhævede de særlige forpligtelser, der påhviler taxivirksomheder.
- Europa-Kommissionen: Anførte, at en differentieret momssats kan være berettiget, hvis der er objektive forskelle mellem de to typer af transportydelser.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 12, stk. 3, litra a), tredje afsnit, i sjette direktiv 77/388/EØF, sammenholdt med bilag H, kategori 5, og artikel 98, stk. 1 og 2, i direktiv 2006/112/EF, sammenholdt med bilag III, nr. 5), henset til neutralitetsprincippet, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for forskellige momssatser for taxi og udlejningsbiler med chauffør i nærtrafikken.
Domstolen præciserer dog, at dette kun gælder, hvis befordring med taxi udgør et konkret og specifikt aspekt af ydelseskategorien "befordring af personer og disses bagage" på grund af de forskellige retlige krav, som de to transportformer er underlagt, og hvis disse forskelle har en afgørende indflydelse på den gennemsnitlige brugers beslutning om at vælge den ene eller den anden transportform. Det er den nationale rets opgave at undersøge, om dette er tilfældet.
Domstolen fastslår endvidere, at de nævnte direktivbestemmelser, henset til neutralitetsprincippet, er til hinder for forskellige momssatser, når taxibefordring i henhold til en særlig aftale, der gælder ens for taxi- og udlejningsbilselskaber, ikke udgør et konkret og specifikt aspekt af befordring af personer og disses bagage, og denne virksomhed, der udføres inden for rammerne af aftalen, ud fra den gennemsnitlige forbrugers synspunkt betragtes som sammenlignelig med udlejningsbilsvirksomhed til personbefordring i nærtrafikken, hvilket det tilkommer den nationale ret at undersøge.
Retlige Principper
- Afgiftsneutralitetsprincippet: Dette princip forhindrer, at sammenlignelige varer eller tjenesteydelser, der konkurrerer indbyrdes, behandles forskelligt momsmæssigt.
- Konkret og specifikt aspekt: En medlemsstat kan anvende en reduceret momssats på et konkret og specifikt aspekt af en ydelseskategori, forudsat at afgiftsneutralitetsprincippet overholdes.
- Gennemsnitlige forbrugers synspunkt: Ved vurderingen af, om to tjenesteydelser er sammenlignelige, skal der tages hensyn til den gennemsnitlige forbrugers synspunkt.
- Medlemsstaternes skønsbeføjelse: Medlemsstaterne har en vis skønsbeføjelse ved fastsættelsen af momssatser, men denne er begrænset af EU-rettens generelle principper, herunder afgiftsneutralitetsprincippet.
- Forskelle i retlige krav: Forskelle i de retlige krav, der gælder for forskellige transportformer, kan begrunde en forskellig momsmæssig behandling, hvis disse forskelle har en afgørende indflydelse på forbrugernes valg.
Lignende afgørelser