Fortolkning af tilladelsesdirektivet: Punktafgift på mobiltelefoni
Dato
26. juni 2013
Udsteder
Domstolen
Land
Malta
Dommer
Frankrig, EU-medlemsstater, Ungarn, Spanien, EU’s institutioner og organer, Malta, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Qorti Kostituzzjonali (Malta) vedrørende fortolkningen af artikel 12 og 13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet).
Sagen er anlagt af Vodafone Malta ltd. og Mobisle Communications ltd. mod Avukat Ġenerali, Kontrollur tad-Dwana, Ministru tal-Finanzi og Awtorita’ ta’ Malta dwar il-Komunikazzjoni vedrørende opkrævning af en punktafgift.
Baggrund
- Vodafone Malta og Mobisle Communications anfægtede en maltesisk lov, der indførte en punktafgift på 3% på mobiltelefonitjenester (abonnementer og taletidskort).
- De hævdede, at denne afgift var i strid med artikel 12 og 13 i tilladelsesdirektivet, da medlemsstaterne ikke kan opkræve andre afgifter end dem, der er fastsat i direktivet.
- De maltesiske myndigheder argumenterede for, at punktafgiften er forskellig fra de administrationsgebyrer, der er beskrevet i tilladelsesdirektivet, og at den er baseret på brugerens forbrug af tjenesteydelser.
Centrale spørgsmål
- Forbyder tilladelsesdirektivet medlemsstaterne at pålægge mobiltelefonioperatører en afgift, der er beregnet som en procentdel af de gebyrer, som operatørerne opkræver af deres brugere?
- Er en sådan afgift omfattet af artikel 12 (administrationsgebyrer) eller artikel 13 (afgifter for brugsrettigheder) i tilladelsesdirektivet?
Parternes argumenter
- Vodafone Malta og Mobisle Communications: Punktafgiften er en specifik afgift, der kun omfatter mobiltelefonioperatører og er derfor i strid med tilladelsesdirektivet.
- De maltesiske myndigheder: Punktafgiften er baseret på brugerens forbrug og adskiller sig fra administrationsgebyrerne i tilladelsesdirektivet.
Domstolens vurdering
- Artikel 13 i tilladelsesdirektivet er ikke relevant, da den omhandler afgifter for brugsret til radiofrekvenser eller tilladelser til at installere faciliteter.
- Artikel 12 tillader kun administrationsgebyrer, der dækker omkostninger ved administration, kontrol og gennemførelse af den generelle tilladelsesordning.
- Afgiften i hovedsagen, der er en punktafgift på mobiltelefonitjenester, er ikke knyttet til den generelle tilladelsesordning, men til brugen af tjenesterne.
- Afgiften har lighed med en forbrugsafgift, der betales af brugerne, hvilket gør, at den ikke falder ind under artikel 12.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at artikel 12 i tilladelsesdirektivet skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning, der pålægger mobiltelefonioperatører en punktafgift beregnet som en procentdel af betalinger fra brugerne, forudsat at afgiften ikke er knyttet til den generelle tilladelsesordning, men til brugen af mobiltelefonitjenesterne og betales af brugerne.
Begrundelse
Domstolen begrundede afgørelsen med:
- Artikel 13 i tilladelsesdirektivet er ikke relevant, da den omhandler afgifter for brugsret til radiofrekvenser eller tilladelser til at installere faciliteter.
- Artikel 12 tillader kun administrationsgebyrer, der dækker omkostninger ved administration, kontrol og gennemførelse af den generelle tilladelsesordning.
- Afgiften i hovedsagen, der er en punktafgift på mobiltelefonitjenester, er ikke knyttet til den generelle tilladelsesordning, men til brugen af tjenesterne.
- Afgiften har lighed med en forbrugsafgift, der betales af brugerne, hvilket gør, at den ikke falder ind under artikel 12.
- Domstolen henviste til tidligere praksis, der fastslår, at tilladelsesdirektivet ikke finder anvendelse på afgifter på brug af terminaludstyr til mobil radiokommunikation, da grundlaget ikke er levering af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Centrale EU-retlige principper
- Harmonisering af telekommunikationsregler: Tilladelsesdirektivet har til formål at harmonisere regler og vilkår for tilladelser for at skabe et indre marked for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
- Begrænsning af administrationsgebyrer: Artikel 12 i tilladelsesdirektivet begrænser administrationsgebyrer, som medlemsstaterne kan opkræve fra telekommunikationsoperatører, til kun at dække de faktiske administrationsomkostninger.
- Afgifter for brugsrettigheder: Artikel 13 omhandler afgifter for brugsret til radiofrekvenser eller tilladelser til at installere faciliteter, som skal være ikke-diskriminerende, transparente og forholdsmæssige.
- Fortolkning af direktiver: EU-direktiver skal fortolkes i lyset af deres formål og tidligere retspraksis fra EU-Domstolen.
Anvendelse i sagen
- Domstolen fastslog, at en national punktafgift på mobiltelefonitjenester, der er baseret på brugernes forbrug, ikke er omfattet af artikel 12 i tilladelsesdirektivet, da den ikke er en administrationsafgift knyttet til tilladelsesordningen.
- Domstolen understregede, at medlemsstaterne har mulighed for at pålægge andre afgifter, der ikke er omfattet af tilladelsesdirektivet, så længe de ikke hindrer direktivets formål.
Betydning for EU-retten
- Afgørelsen præciserer grænserne for medlemsstaternes mulighed for at pålægge afgifter på telekommunikationssektoren ud over de administrationsgebyrer, der er omfattet af tilladelsesdirektivet.
- Den bekræfter, at afgifter, der er direkte knyttet til brugernes forbrug af tjenester, kan være tilladte, så længe de ikke diskriminerer eller hindrer det indre marked for elektroniske kommunikationstjenester.
Lignende afgørelser