Tarifering af multifunktionelle printere i den kombinerede nomenklatur
Dato
16. januar 2013
Udsteder
Domstolen
Land
Nederlandene
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Rechtbank Haarlem i Nederlandene vedrørende tariferingen af multifunktionelle printere. Hewlett-Packard Europe BV (HP) anfægtede toldmyndighedernes tarifering af deres multifunktionelle printere under KN-underposition 8443 31 91, som medførte en told på 6%. HP argumenterede for, at printerne burde tariferes under en toldfri position, svarende til den tarifering de ville have fået før ændringen af KN i 2007.
Den forelæggende ret ønskede at vide, om Kommissionen havde overskredet sine beføjelser ved at ændre KN via forordning nr. 1549/2006, og om den anvendte toldsats var gyldig. Retten spurgte også om betydningen af print- og kopieringshastighed, antallet af papirbakker og den væsentligste karakter af apparaterne.
Domstolen udtalte, at den skulle afgøre, om forordning nr. 1031/2008 var gyldig, for så vidt som den tariferer multifunktionelle printere som dem i tvisten i hovedsagen omhandlede, der udgøres af sammenbygningen af et laserprintmodul og et scanningsmodul, med kopieringsfunktion, og som overgik til fri omsætning i april 2009, i underposition 8443 31 91 i KN.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at gennemgangen af de præjudicielle spørgsmål ikke havde frembragt tvivl om gyldigheden af forordning nr. 1031/2008. Den fastslog, at tariferingen af multifunktionelle printere som dem i den konkrete tvist, bestående af et laserprintmodul og et scanningsmodul med kopieringsfunktion, der blev overgået til fri omsætning i april 2009, i underposition 8443 31 91 i KN, var gyldig.
Domstolen begrundede afgørelsen med, at Kommissionen ikke havde overskredet sine beføjelser ved at ændre toldsatsen, da de pågældende printere tidligere ville være blevet tariferet under position 9009 12 00 med en toldsats på 6%, og ikke under position 8471 60 20, som var toldfri. Domstolen bemærkede også, at WTO-panelets rapporter ikke kunne påberåbes med tilbagevirkende kraft i forbindelse med gyldighedsvurderingen af forordning nr. 1031/2008.
Retlige Principper
- Kommissionens skønsmæssige beføjelse: Domstolen bekræftede, at Kommissionen har en vid skønsmæssig beføjelse til at præcisere indholdet af toldpositioner i samarbejde med medlemsstaternes toldeksperter.
- Begrænsninger i Kommissionens beføjelser: Kommissionens beføjelser er begrænset af HS-konventionen, og den kan ikke ændre indholdet af toldpositioner, der er fastlagt på grundlag af HS. Kommissionen kan heller ikke selvstændigt ændre toldsatser.
- Tarifering af multifunktionelle apparater: Ved tariferingen af multifunktionelle apparater skal man se på apparatets kendetegn og objektive egenskaber for at afgøre, hvilken funktion der er den væsentligste.
- WTO-aftalers retsvirkning: WTO-aftalerne kan som udgangspunkt ikke påberåbes til at anfægte gyldigheden af EU-retsakter, medmindre EU har tilsidesat en specifik forpligtelse i henhold til WTO-retten, eller EU-retsakten udtrykkeligt henviser til specifikke bestemmelser i WTO-aftalerne.
- Tilbagevirkende kraft: EU-retsakter kan som udgangspunkt ikke tillægges tilbagevirkende kraft.
Lignende afgørelser