Faste bøder for overtrædelse af regler om fartskrivere og proportionalitetsprincippet
Dato
8. februar 2012
Udsteder
Domstolen
Land
Ungarn
Dommer
Danmark, Ungarn, EU’s institutioner og organer, Østrig, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en ungarsk statsborger, Márton Urbán, der blev pålagt en bøde for manglende overholdelse af bestemmelserne om anvendelse af diagramark i en lastbil. Urbán undlod at angive kilometerantallet ved ankomsten på et af de 15 diagramark, han fremviste ved en vejkontrol.
Told- og finanskontrollen for regionen Észak-alföldi pålagde Urbán en bøde på 100.000 HUF (ca. 332 EUR) for overtrædelsen. Urbán anfægtede bøden og argumenterede for, at den var uforholdsmæssig, da den manglende oplysning fremgik af transportdokumentet.
Hajdú-Bihar Megyei Bíróság forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte, om en sanktionsordning med faste bøder for alle overtrædelser af reglerne om diagramark er forenelig med proportionalitetskravet i forordning 561/2006.
De præjudicielle spørgsmål drejede sig om, hvorvidt en sanktionsordning med faste bøder, der ikke differentierer efter overtrædelsens grovhed, tager hensyn til formildende omstændigheder eller sondrer efter personlige forhold, er forenelig med proportionalitetskravet.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at proportionalitetskravet i artikel 19, stk. 1 og 4, i forordning 561/2006 skal fortolkes således, at det er til hinder for en sanktionsordning, der fastsætter en fast bøde for alle overtrædelser af reglerne om anvendelse af diagramark, uanset grovheden af overtrædelsen. Domstolen fandt også, at proportionalitetskravet ikke er til hinder for en ordning med objektivt ansvar, men at selve bødens størrelse i den konkrete sag var uforholdsmæssig.
Domstolen fremhævede, at selvom medlemsstaterne har beføjelse til at fastsætte sanktioner, skal de udøve denne beføjelse i overensstemmelse med EU-retten og proportionalitetsprincippet. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
Begrundelse
Domstolen begrundede sin afgørelse med, at en ordning med faste bøder uden mulighed for differentiering efter overtrædelsens grovhed er uforholdsmæssig. Domstolen anerkendte, at mindre overtrædelser, som ikke hindrer kontrollen med overholdelsen af reglerne, ikke bør sanktioneres lige så hårdt som overtrædelser, der kompromitterer færdselssikkerheden eller førernes arbejdsvilkår.
Domstolen bemærkede, at den ungarske lovgiver efterfølgende havde ændret sanktionsordningen for at differentiere bødestørrelsen efter grovheden af overtrædelserne, hvilket understøtter synspunktet om, at en differentieret tilgang er mere proportional.
Centrale EU-retlige principper
- Proportionalitetsprincippet: Sanktioner for overtrædelser af EU-retten skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og de tilsigtede mål.
- Medlemsstaternes sanktionsbeføjelse: Medlemsstaterne har beføjelse til at fastsætte sanktioner for overtrædelser af EU-retten, men skal udøve denne beføjelse i overensstemmelse med EU-retten og dens almindelige principper.
- Effektivitet, proportionalitet og afskrækkelse: Sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have en afskrækkende virkning og ikke medføre forskelsbehandling.
- Objektivt ansvar: En ordning med objektivt ansvar, hvor en person er ansvarlig for en overtrædelse uanset skyld, er ikke i sig selv uforenelig med EU-retten, men skal anvendes proportionalt.
Anvendelse i sagen
Domstolen fandt, at den ungarske sanktionsordning var uforenelig med proportionalitetsprincippet, fordi den fastsatte en fast bøde for alle overtrædelser af reglerne om diagramark, uanset grovheden af overtrædelsen. Domstolen lagde vægt på, at en manglende angivelse af kilometertal ved ankomst ikke udgør den samme trussel mod færdselssikkerheden som andre overtrædelser og derfor ikke bør sanktioneres lige så hårdt.
Betydning for EU-retten
Dommen bekræfter, at medlemsstaternes sanktionsbeføjelse er underlagt proportionalitetsprincippet. Den understreger, at sanktioner skal differentieres efter overtrædelsens grovhed og de tilsigtede mål. Dommen giver vejledning om, hvordan proportionalitetsprincippet skal anvendes i forbindelse med sanktioner for overtrædelser af EU-retten inden for vejtransport.
Lignende afgørelser