Sø- og Handelsretten: Erstatningsansvar for temperaturskade på lægemidler under transport – grov uagtsomhed og ansvarsbegrænsning (CMR-loven)
Dato
25. november 2019
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mette Skov LarsenJohnny Holm JensenMartin Aabak
Parter
modFrigo-Trans Gmb H (advokat Lissi Andersen Roost)
Sagen omhandlede et erstatningsansvar for temperaturskader på to forsendelser af lægemidler, transporteret af Frigo-Trans GmbH for Orifarm Supply A/S i maj 2016. Orifarm, en stor leverandør af parallelimporterede lægemidler, havde tegnet en transportforsikring hos CNA Hardy, som udbetalte erstatning og indtrådte i kravet mod Frigo-Trans.
Rammeaftalen mellem Orifarm og Frigo-Trans
Parterne havde indgået en "Framework agreement" for 2015-2018, som detaljeret regulerede transport af lægemidler. Aftalen indeholdt strenge krav til kvalitet, temperaturkontrol, udstyr, overvågning og nødprocedurer. Blandt andet skulle Frigo-Trans:
- Overholde EU-GDP retningslinjer for transport af lægemidler.
- Anvende kvalificerede temperaturkontrolsystemer.
- Sikre, at køleaggregater kørte konstant.
- Logge temperaturdata hvert 15. minut og opbevare dem i 7 år.
- Have et alarmsystem, der udløste alarm ved temperaturafvigelser, og informere Frigo-Trans' disponent og chauffør via mobiltelefon.
- Informere Orifarm "immediately" (senest 3 timer inden for arbejdstid, eller mandag morgen kl. 08:00 ved weekendafvigelser) om temperaturafvigelser.
- Have en nødplan for øjeblikkelig handling ved temperaturafvigelser.
Temperaturafvigelserne
Transport i trailer RP-PL 1009
Traileren, der indeholdt lægemidler fra 11 leverandører, ankom til Frigo-Trans' lager i Fußgönheim den 29. maj 2016. En defekt i køleanlægget medførte, at varm luft blev blæst ind i kølerummet. Temperaturen steg markant, og tre temperaturalarmer blev udløst mellem kl. 09:42 og 09:51. Frigo-Trans' disponent ignorerede alarmerne, da han fejlagtigt troede, at aflæsning var påbegyndt, og afkoblede dem. Aflæsningen af kølegodset startede først kl. 10:59, hvor temperaturen var steget til over 20°C. Orifarm blev først orienteret om afvigelsen den 30. maj kl. 17:35.
Transport i trailer RP-PL 2009
Denne transport, udført af en undertransportør, oplevede en IT-fejl, der medførte, at køleanlægget stoppede med at køle, og telematiksystemet udsendte ingen alarmer. Chaufføren holdt hvilepause fra kl. 16:00 den 21. maj 2016 til kl. 01:05 den 22. maj 2016. Temperaturen i kølerummet steg gradvist i denne periode. En alarm blev udløst kl. 01:30 den 22. maj 2016 på grund af lavt kompressortryk. Frigo-Trans' disponent modtog alarmen mellem kl. 02:00 og 03:00, kontaktede chaufføren, men besluttede at køre traileren til lageret i Fußgönheim uden at orientere Orifarm. Orifarm blev først informeret den 23. maj kl. 12:36.
Parternes Påstande og Argumenter
Sagsøgernes anbringender (Orifarm og CNA Hardy)
Sagsøgerne gjorde gældende, at begge transporter var omfattet af CMRloven § 24, stk. 2, hvorefter Frigo-Trans var præsumptivt ansvarlig for temperaturskaderne. Hovedspørgsmålet var, om der forelå grov uagtsomhed, der berettigede til fuld erstatning uden ansvarsbegrænsning i henhold til CMRloven § 37. De fremhævede, at Frigo-Trans' disponent for trailer RP-PL 1009 ignorerede alarmer og afkoblede systemet, og at Frigo-Trans for trailer RP-PL 2009 ikke havde sikret tilstrækkeligt udstyr og undlod at informere Orifarm rettidigt. De mente, at skaderne var forårsaget af grov uagtsomhed og at Orifarms vurdering af, hvilke lægemidler der skulle kasseres, var bindende.
Sagsøgtes anbringender (Frigo-Trans GmbH)
Frigo-Trans påstod frifindelse og bestred, at godset var beskadiget i deres varetægt, eller at skaden skyldtes grov uagtsomhed. De anførte, at en IT-fejl for trailer RP-PL 2009 var uforudset, og at chaufføren var på hvilepause og ikke forpligtet til manuel kontrol. For trailer RP-PL 1009 mente de, at disponentens fejlfortolkning ikke udgjorde grov uagtsomhed, og at skaden ikke var kausal. De fastholdt, at deres ansvar var begrænset i medfør af CMRloven § 31, stk. 2 jf. § 29, stk. 2, da der ikke forelå grov uagtsomhed i CMR-lovens forstand, som kræver et subjektivt element af viden om sandsynlig skade. De bestred desuden tabsopgørelsen, især avancetab og fragt, som udokumenteret.
Tabsopgørelsen
Orifarm og CNA Hardy fremlagde en opgørelse over indkøbsprisen for de beskadigede lægemidler, baseret på fakturaer. Det samlede tab blev opgjort til EUR 363.832,88, fordelt som følger:
Trailer | Post | Beløb (EUR) |
---|---|---|
RP-PL 1009 | Kasserede partier | 107.541,60 |
RP-PL 1009 | Avancetab, 15% | 16.131,24 |
RP-PL 1009 | Fragt (pro rata) | 1.829,00 |
RP-PL 2009 | Kasserede partier | 205.409,60 |
RP-PL 2009 | Avancetab, 15% | 30.811,44 |
RP-PL 2009 | Fragt (pro rata) | 2.110,00 |
Total | 363.832,88 |
Retten skulle tage stilling til, om lægemidlerne var beskadiget i Frigo-Trans' varetægt, om skaden skyldtes grov uagtsomhed, og til tabets størrelse.
Rettens Vurdering af Ansvar
Ansvar for skade
Retten fandt, at der intet indikerede, at lægemidlerne var beskadiget, inden de blev overgivet til Frigo-Trans. Orifarms Qualified Persons (QP) vurdering af, om et lægemiddel var beskadiget som følge af temperaturafvigelser, skulle lægges til grund mellem parterne. På baggrund af deviationsrapporterne fandt retten det godtgjort, at der var sket skade på lægemidlerne i Frigo-Trans' varetægt. Frigo-Trans var derfor ansvarlig for skaden i medfør af CMRloven § 24, stk. 1.
Grov uagtsomhed – trailer RP-PL 2009
For transporten med trailer RP-PL 2009 lagde retten til grund, at chaufføren holdt hvilepause, og at en IT-fejl forhindrede temperaturalarmen i at blive udløst. Det kunne ikke bebrejdes chaufføren, at han ikke opdagede temperaturstigningen i sin hvilepause, da parternes aftale fritog chaufføren for manuel kontrol, når telematiksystemet blev anvendt. Retten fandt, at lægemidlerne var beskadiget, før chaufføren genoptog transporten. Orifarm og CNA Hardy havde ikke godtgjort, at skaden var forvoldt ved grov uagtsomhed. Frigo-Trans' ansvar var derfor begrænset i medfør af CMRloven § 31, stk. 2 jf. § 29, stk. 2.
Grov uagtsomhed – trailer RP-PL 1009
For transporten med trailer RP-PL 1009 fandt retten det ubestridt, at Frigo-Trans' disponent ignorerede tre temperaturalarmer og afkoblede alarmen. Temperaturen steg markant i kølerummet. Retten lagde til grund, at skaden kunne have været undgået, hvis disponenten havde reageret på den første alarm. Den manglende reaktion på alarmen blev anset for en alvorlig tilsidesættelse af de forpligtelser, en transportør har ved håndtering af temperaturfølsomme lægemidler. Retten fandt det godtgjort, at skaden var forvoldt ved grov uagtsomhed, og Frigo-Trans kunne derfor ikke påberåbe sig ansvarsbegrænsningsreglerne, jf. CMRloven § 37.
Tilkendte Beløb
Retten fandt det tilstrækkeligt godtgjort, at indkøbsprisen for de kasserede lægemidler fra trailer RP-PL 1009 udgjorde EUR 107.541,60. Krav om avancetab på 15% og fragtbeløb blev derimod ikke taget til følge på grund af manglende dokumentation.
Afgørelse: Frigo-Trans GmbH blev tilpligtet at betale:
- Til Orifarm Supply A/S: 100.000 kr.
- Til CNA Hardy: Modværdien i DKK af SDR 1.541,05 (for trailer RP-PL 2009) og EUR 107.541,60 (for trailer RP-PL 1009), med fradrag af 100.000 kr., alt med procesrente fra 4. juni 2017.
Frigo-Trans GmbH skulle endvidere betale sagsomkostninger på 104.940 kr. til Orifarm Supply A/S og CNA Hardy.
Lignende afgørelser