Sag om mangelfuld reparation af skib – Erstatningskrav mod værft og moderselskab
Dato
3. december 2024
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Henrik Bjørndal Pedersenretspræsident Mads Bundgaard LarsenSusanne Thilqvist
Parter
modTUCO GROUP ApS (advokat Lars Høj Andersson) og Sag BS-1608/2023-SHROFFSHORE WINDSERVICE A/S (advokat Andreas Alexander Oxholm)
Sagen drejer sig om en tvist vedrørende kvaliteten af en reparation udført i 2020 på skibet "Fob Swath 7" af Tuco Yacht Værft ApS for Offshore Windservice A/S, samt det deraf følgende erstatningskrav. Offshore Windservice A/S, et dansk offshore rederi, krævede 4.673.882,50 kr. i erstatning fra Tuco Group ApS og Tuco Yacht Værft ApS, idet de påstod solidarisk hæftelse. De sagsøgte påstod frifindelse.
Baggrund for Sagen
- Parterne: Sagsøger er Offshore Windservice A/S. Sagsøgte er Tuco Group ApS (holdingselskab) og dets datterselskab Tuco Yacht Værft ApS (produktionsselskab).
- Reparationen i 2020: Tuco Yacht Værft ApS udførte en reparation af skibet "Fob Swath 7" efter en kollision. Tilbuddet blev afgivet på brevpapir fra "Tuco Marine Group" med CVR-nummer tilhørende Tuco Group ApS, men fremsendt af en medarbejder fra Tuco Yacht Værft ApS. Faktureringen skete fra Tuco Yacht Værft ApS.
- Skadens Opståen: Den 12. november 2021 udløstes en lænsealarm på skibet, hvilket førte til opdagelsen af omfattende skader, herunder et hul, delaminering og luftbobler i laminatet.
- Ekspertrapporter: Syv rapporter fra surveyor, klassifikationsselskabet DNV og uafhængige eksperter (bl.a. Niels Kyhn Hjørnet, der havde udarbejdet den anvendte reparationsvejledning) konkluderede entydigt, at reparationen i 2020 ikke var udført korrekt, hverken kontraktmæssigt eller håndværksmæssigt.
- Sagsøgers Påstande: Offshore Windservice A/S gjorde gældende, at Tuco var erstatningsansvarlig for tabet, da reparationen var mangelfuld og ikke udført i overensstemmelse med aftale og god praksis. Tabet omfattede reparationsudgifter, tidstab, brændstof og omkostninger til besigtigelsesrapporter.
- Sagsøgtes Påstande: Tuco bestred ansvaret og påstod frifindelse. De anførte, at:
- Tuco Group ApS ikke var rette sagsøgte, da Tuco Yacht Værft ApS udførte arbejdet og fakturerede.
- Offshore Windservice A/S havde tilsidesat sin undersøgelsespligt og reklameret for sent.
- Skaden skyldtes "slamming" eller manglende reaktion på bilgealarmen, ikke mangelfuld reparation.
- DNV havde godkendt reparationen i 2020.
- De fremlagte rapporter var ensidige og uden bevismæssig værdi.
Erstatningskravets Opgørelse
Sagsøgerens samlede erstatningskrav var opgjort til 4.673.882,50 kr., fordelt som følger:
Post | Beløb (kr.) |
---|---|
Reparation Jobi Værft | 2.129.670 |
Tidstab Hornsea2 | 1.642.500 |
Tab af certepartihyre | 547.500 |
Ekstra brændstof | 76.800 |
Omkostninger til fem besigtigelser | 277.412,50 |
I alt | 4.673.882,50 |
Sø- og Handelsretten fandt, at både Tuco Group ApS og Tuco Yacht Værft ApS var erstatningsansvarlige. Retten lagde til grund, at Tuco Group ApS var den aftalepart, der indgik aftalen om reparationen, og at Tuco Yacht Værft ApS udførte arbejdet.
Rettens Begrundelse
- Ansvar: Retten fandt, at reparationen af "Fob Swath 7" i 2020 ikke var udført i overensstemmelse med Niels Kyhn Hjørnets vejledning fra 2009 og hverken kontraktmæssigt eller håndværksmæssigt korrekt. Dette blev understøttet af alle syv rapporter i sagen.
- Manglernes Art: Retten fastslog, at laminatet ikke var samlet korrekt (manglende overlap, betydelige lag laminat, luftbobler, manglende limning og skævhed i samlinger), hvilket svækkede skrogets styrke og integritet og førte til de opståede skader.
- DNV's Godkendelse: DNV's godkendelse i 2020 ændrede ikke på vurderingen, da der ikke var fremlagt tilstrækkeligt bevis for godkendelsen, og manglerne var skjulte. Offshore Windservice A/S havde ikke tilsidesat sin undersøgelsespligt.
- Reklamation: Reklamationen den 30. november 2021 blev anset for at være rettidig over for begge sagsøgte selskaber.
Tilkendte Beløb
Retten tilkendte Offshore Windservice A/S erstatning for følgende poster:
Post | Tilkendt Beløb (kr.) |
---|---|
Reparation Jobi Værft | 2.129.670 |
Tab af certepartihyre (Siemens) | 547.500 |
Samlet erstatning | 2.677.170 |
- Afviste Krav: Kravet om tidstab for Hornsea 2 (1.642.500 kr.) og ekstra brændstofforbrug (76.800 kr.) blev afvist på grund af manglende dokumentation.
- Sagsomkostninger: Omkostninger til Survey Association (277.412,50 kr.) blev ikke anset for at være en direkte følge af det mangelfulde arbejde, men blev erstattet som sagsomkostninger i henhold til Retsplejeloven § 316, stk. 1.
- Samlede sagsomkostninger, inklusive advokatudgifter, retsafgift, udgifter til erklæringer og vidneførsel, blev fastsat til 671.034,59 kr.
- Renter: Beløbet på 2.677.170 kr. skal forrentes med procesrente fra den 28. maj 2022 i henhold til Renteloven § 3, stk. 2. Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8 a.
Sagerne er anket til Østre Landsret den 13. december 2024.
Lignende afgørelser