Command Palette

Search for a command to run...

Manglende forsikringsdækning for tyveri af tobaksvarer grundet Udvidede Danske Betingelser 2010 § 7

Dato

28. marts 2019

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Dagrofa L og istik A/S (advokat Philip Graff)
modIF Skadeforsikring, Filial af IF Skadeförsäkring AB (Publ), Sverige (advokat Torben Alexander Rhodin)

Lovreferencer

Sagen omhandler et forsikringskrav fra Dagrofa Logistik A/S mod IF Skadeforsikring, Filial af IF Skadeförsäkring AB (Publ), Sverige, vedrørende et tyveri af tobaksvarer fra trailere, der henstod på Dagrofa Logistiks terminaler i Ringsted. Trailerne tilhørte Frode Laursen A/S, som var Dagrofas transportør, og varerne var læsset af Frode Laursen.

Sagens Hovedspørgsmål

Det centrale spørgsmål var, hvorvidt "Udvidede Danske Betingelser 2010" (UDB 2010) var aftalt mellem parterne, og i givet fald om transporten kunne anses for påbegyndt og dermed omfattet af forsikringsdækningen i henhold til UDB 2010 § 7.

Forsikringspolicen og Vilkår

Dagrofa Logistik havde tegnet en transportforsikring hos IF Skadeforsikring via forsikringsmægleren Marsh. Policen, benævnt "Marsh Marine Cargo Facilitet, Dagrofa ApS", dækkede "all risks" og omfattede Dagrofa Logistik. Af policen fremgik, at "Udvidede Danske Betingelser 2010" var gældende for vareforsikring mellem danske pladser, medmindre andet var aftalt.

Policen indeholdt også en "Opholdsdækning", der dækkede forsikrede varer under ophold i op til 3 dage i forsikringstagerens/forsikredes biler/hængere/veksellad, når disse henstod som led i udkørsel til og fra forsikringstageren/forsikrede. Desuden var der en "Konsolidering"-bestemmelse (pkt. 2.7), der udvidede dækningen til at omfatte varer, der midlertidigt var stoppet i transportforløbet med henblik på konsolidering i containere eller trailere.

Hændelsesforløb

Tobaksvarerne blev pakket og læsset på trailere om fredagen med henblik på transport til modtagerne om søndagen. Tyveriet skete lørdag nat fra trailere parkeret ved terminal KP7 (en var kørt tilbage til KP5). Trailerne var ikke låst eller kørt op mod rampen på den sædvanlige måde. Det var normal procedure for Dagrofa Logistik at pakke og læsse varer om fredagen og køre dem ud om søndagen.

Parternes Påstande og Anbringender

Dagrofa Logistik A/S påstod:

  • IF Skadeforsikring skulle betale 1.176.768,19 kr. med procesrente.
  • Parterne havde indgået en "global all risk" transportforsikring, der dækkede tyveri uden undtagelse.
  • Hændelsesforløbet var ikke omfattet af undtagelser i policen.
  • Transporten var påbegyndt, da Frode Laursen A/S havde læsset varerne, havde varetægt over dem og ret til at disponere over dem.
  • Forsikringsdækningen burde følge praksis for transportansvarets begyndelse, hvor ansvar indtræder ved rådighedsovertagelse.
  • UDB 2010 var ikke et "agreed document" og var ikke vedtaget mellem parterne.
  • Alternativt dækkede forsikringsbetingelsernes punkt 2.7 (konsolidering) godset i traileren.

IF Skadeforsikring påstod:

  • Frifindelse.
  • UDB 2010 var gældende for forsikringen og kunne anses for vedtaget, da forsikringen var tegnet via en professionel mægler og udtrykkeligt henviste til UDB 2010.
  • Transporten var ikke påbegyndt i henhold til UDB 2010 § 7, da der ikke var en umiddelbar sammenhæng mellem læsning og transportens påbegyndelse (varerne henstod i 2-3 dage).
  • Punkt 2.7 om konsolidering var ikke relevant, da det forudsatte, at transporten i det hele havde været påbegyndt.

Sø- og Handelsretten fandt, at "Udvidede Danske Betingelser 2010" (UDB 2010) var aftalt mellem parterne. Retten lagde vægt på, at forsikringen var tegnet gennem en professionel rådgiver (Marsh), og at policen udtrykkeligt henviste til UDB 2010. Det var uden betydning, at Dagrofa Logistik ikke fysisk havde modtaget UDB 2010 i tillæg til forsikringspolicen.

Retten vurderede herefter, om transporten var påbegyndt i henhold til UDB 2010 § 7. Ifølge denne bestemmelse indtræder forsikringsdækningen, når den forsikrede genstand løftes eller flyttes i forbindelse med læsning på transportmidlet for umiddelbart herefter at påbegynde transporten. Retten fastslog, at transporten således skulle påbegyndes i umiddelbar tidsmæssig forlængelse af læsningen.

Da tobaksvarerne blev pakket og læsset på trailerne fredag med henblik på transport til modtagerne søndag, og da flytningen af de pakkede trailere fra terminal KP5 til terminal KP7 inden for Dagrofa Logistiks eget område ikke indebar, at transporten kunne anses for påbegyndt efter § 7, fandt retten ikke, at transporten var påbegyndt, da tyveriet fandt sted. Forsikringen var derfor ikke trådt i kraft på tidspunktet for tyveriet.

Det blev bemærket, at det var uden betydning for forståelsen af UDB 2010 § 7, at ansvaret for godset i det indbyrdes forhold mellem Dagrofa Logistik og transportøren var overgået til transportøren. Da transporten ikke var påbegyndt, fandt bestemmelsen i forsikringsbetingelsernes pkt. 2.7 om konsolidering endvidere ikke anvendelse.

IF Skadeforsikrings frifindelsespåstand blev taget til følge. Dagrofa Logistik A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger på 70.000 kr. til IF Skadeforsikring, forrentet efter Renteloven § 8 a.

Lignende afgørelser