Sag om afskedigelse af socialpædagog efter overtrædelse af alkoholpolitik og fortolkning af aftale om kontrolforanstaltninger
Sagsnr
Sag nr. FV2009.0115 Poul Søgaard
Dato
27. juni 2011
Dokument
Beskrivelse
Socialpædagogernes Landsforbund mod Kommunernes Landsforening for Faaborg-Midtfyn Kommune
Resume
Afgørelse og fortolkning af aftale om kontrolforanstaltninger (berettigelse af afskedigelse af sikkerhedsrepræsentant).
Sagen omhandler berettigelsen af Faaborg-Midtfyn Kommunes afskedigelse af en socialpædagog, der tillige var sikkerhedsrepræsentant, den 29. oktober 2008. Den centrale problemstilling var, hvorvidt kommunen havde overtrådt aftalen om kontrolforanstaltninger indgået mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO) af 29. maj 2008, samt om afskedigelsen var sagligt begrundet.
Socialpædagogernes Landsforbund (SL) nedlagde påstand om, at Faaborg-Midtfyn Kommune skulle betale en godtgørelse til den afskedigede sikkerhedsrepræsentant på maksimalt 18 måneders løn, samt en bod til forbundet. Kommunernes Landsforening for Faaborg-Midtfyn Kommune påstod frifindelse for begge krav, subsidiært betaling af et mindre beløb for godtgørelse.
Sagens Baggrund
Den afskedigede medarbejder var ansat som hjemmevejleder på bofællesskabet Vesterparken. I april 2008 henvendte to kolleger sig til ledelsen, da de havde oplevet, at medarbejderen havde et alkoholproblem, der viste sig ved, at han i perioder var påvirket på arbejde, kom for sent og havde svært ved at løse sine arbejdsopgaver. Medarbejderen erkendte problemet, oplyste at han var i antabusbehandling, og kommunens alkohol- og misbrugspolitik blev indskærpet over for ham. Det blev aftalt, at han ugentligt skulle indtage sin antabusmedicin på den ledende hjemmevejleders kontor, og at der blev indkøbt et alkometer, så der kunne foretages uanmeldte alkoholtests. Medarbejderen accepterede og underskrev referatet fra mødet.
Ordningen fungerede tilfredsstillende i en periode, men efter en sommerferie, hvor medarbejderen havde undladt at tage antabus, mødte han den 14. august 2008 påvirket op på arbejde. Dette blev konstateret af forstanderen, hvorefter medarbejderen blev sendt hjem, og der blev indledt en afskedigelsessag. Han blev afskediget den 29. oktober 2008 med 9 måneders varsel, begrundet i at han var mødt beruset på arbejde.
Arbejdsrettens Afgørelse og Begrundelse
Arbejdsretten, repræsenteret ved opmanden, fandt ikke grundlag for at fortolke KL-KTO aftalen om kontrolforanstaltninger anderledes end den fortolkning, Arbejdsretten tidligere havde foretaget af den tilsvarende DA-LO aftale. Denne fortolkning fastslår, at aftalen regulerer betingelserne for at iværksætte forebyggende kontrolforanstaltninger. Aftalen regulerer derimod ikke situationer, hvor der opstår behov for kontrol af en medarbejder på grund af mistanke om misbrug, der allerede har manifesteret sig.
- Den aftalte ordning med antabusindtagelse under opsyn og mulighed for uanmeldt alkometertest blev indgået, efter at medarbejderens alkoholproblem havde ført til påvirkning på arbejde, forsinkelser og vanskeligheder med arbejdsopgaverne. Ordningen havde til formål at hjælpe medarbejderen ud af sit misbrug, så han kunne beholde sit arbejde.
- På baggrund af den nævnte fortolkning af aftalen om kontrolforanstaltninger fandtes denne ordning ikke at være omfattet af aftalen.
- Ordningen var sagligt begrundet og havde hverken efter sit indhold eller den faktiske gennemførelse været krænkende eller påført medarbejderen nævneværdige ulemper.
- Der forelå herefter hverken en krænkelse af aftalen om kontrolforanstaltninger eller af ledelsesretten.
Medarbejderen havde den 14. august 2008 på ny overtrådt kommunens alkoholpolitik, som flere gange var blevet indskærpet over for ham. Dette forhold udgjorde utvivlsomt tvingende grunde for kommunen til at afskedige ham. Dette gjaldt så meget desto mere, da hans arbejde bestod i at have ansvaret for en ledelse af sårbare, udviklingshæmmede personer. Det forhold, at forstanderen i foråret 2008 havde givet udtryk for, at gentagelsestilfælde ville udløse en advarsel, kunne ikke føre til en anden vurdering.
Kommunen blev derfor frifundet for begge klagers påstande om betaling af bod til forbundet og godtgørelse til medarbejderen. Hver part bar egne sagsomkostninger og halvdelen af udgiften til opmanden.
Lignende afgørelser