Dagplejeres ret til fridag under strejke: Fortolkning af protokollat om opsparing af fridage
Sagsnr
Sag nr. AR2008.0993
Dato
19. marts 2010
Dokument
Beskrivelse
Landsorganisationen i Danmark for FOA - Fag og Arbejde mod KL (Kommunernes Landsforening) for Faxe Kommune.
Resume
Deltagelse i lovlig konflikt havde afbrydende virkning på fridagsoptjening.
Sagen omhandlede en tvist mellem Landsorganisationen i Danmark for Fag og Arbejde (FOA) og Kommunernes Landsforening (KL) for Faxe Kommune vedrørende dagplejernes ret til opsparing af en halv fridag for maj måned 2008. Baggrunden var en lovlig strejke blandt dagplejerne i Faxe Kommune fra den 28. april til den 6. maj 2008.
Faxe Kommune mente, at strejkeperioden skulle behandles som en fratræden og en efterfølgende tiltrædelse af ansættelsesforholdet, hvilket ville medføre, at dagplejerne ikke havde optjent en halv fridag for maj 2008. FOA derimod fastholdt, at dagplejerne ikke havde været fraværende i en hel kalendermåned og derfor havde krav på den halve fridag i henhold til Protokollat 1 til dagplejeoverenskomsten.
Parternes Argumenter
-
FOA's påstand: Faxe Kommune skulle tilskrive en ½ fridag til de strejkende dagplejere og betale en bod til FOA. FOA argumenterede for, at strejkeperioden skulle anses som en suspensionsperiode – en "død" periode – og ikke et ophør af ansættelsesforholdet. Dette synspunkt blev støttet af Hovedaftalens fortrædigelsesklausul (§ 9, stk. 1), der taler om "genoptagelse" af arbejdet, samt arbejdsretlig praksis vedrørende feriepenge og anciennitet. FOA henviste også til KL's egen vejledning fra februar 2008, som i et punkt omtalte bevarelse af forud erhvervede rettigheder som en "død periode". Da dagplejerne ikke havde været fraværende en hel kalendermåned, mente FOA, at de opfyldte betingelserne for opsparing af fridagen i henhold til protokollatets § 1, stk. 1, nr. 2.
-
KL's påstand: Frifindelse. KL gjorde gældende, at det i arbejdsretlig teori og praksis er fast antaget, at en lovlig konflikt har afbrydende virkning på ansættelsesforholdet, hvilket betyder, at de ansatte "fratræder" ved konfliktens begyndelse og "indtræder" efter dens ophør. Dette princip indebærer, at der ikke optjenes goder i en konfliktperiode, herunder fridage. KL's vejledning fra 2008, som FOA var bekendt med, afspejlede denne retstilstand. KL argumenterede, at protokollatets § 1 er baseret på et optjeningsprincip, og at bestemmelsen om fravær i en hel kalendermåned sigter til fravær inden for en ansættelsesperiode, ikke en afbrudt periode. At give FOA medhold ville skabe en uklar retstilstand og manglende konsekvens i forhold til andre goder som ferierettigheder og anciennitet.
Vidneforklaringer
- Mumme Thing (FOA): Forklarede, at FOA altid har anset strejkeperioden som en suspensionsperiode, selvom retspraksis anser den for at have afbrudt ansættelsesforholdet. Spørgsmålet havde aldrig været drøftet mellem overenskomstens parter. Han mente, at KL's vejledningens punkt 8.2 støttede FOA's synspunkt om en "død" periode.
- Karsten Thystrup (KL): Forklarede, at KL's vejledning fra 2008 var udarbejdet af KL alene, baseret på mange års vejledninger. Han fremhævede, at protokollatet om opsparing af fridage var en speciel aftale kun for dagplejere.
Arbejdsrettens Begrundelse og Konklusion
Arbejdsretten fandt, at ordlyden af § 1 i Protokollat nr. 1 til overenskomsten mellem KL og FOA ikke klart angiver, hvad der skal gælde for opsparing af halve fridage efter en lovlig arbejdskonflikt. Det blev antaget, at spørgsmålet ikke var drøftet mellem parterne ved protokollatets tilblivelse, og at begreberne "tiltræder" og "fratræden" derfor sigter til almindelige ansættelsessituationer, ikke konfliktsituationer. Fortolkningen måtte derfor baseres på den almindelige praksis for ansættelsesforhold efter en lovlig strejke eller lockout.
Retten fastslog følgende:
- Det er fast antaget i arbejdsretlig teori og praksis, at iværksættelse af en lovlig strejke eller lockout indebærer, at det individuelle arbejdsforhold afbrydes og ikke blot suspenderes. Dette princip er dog ikke undtagelsesfrit, og i visse sammenhænge kan situationen opfattes som en suspension (f.eks. bevarelse af anciennitet og lønmæssig indplacering ved genoptagelse af arbejdet).
- En konsekvens af "fratrædelses- og tiltrædelsesprincippet" er, at der ikke optjenes goder, såsom ferierettigheder, anciennitet eller fridage, under afbrydelsen af ansættelsesforholdet.
- Vurderingen af, om princippet om ansættelsesforholdets ophør bør fraviges, afhænger af særlige omstændigheder og den specifikke retsvirkning.
- Protokollatets § 1 om "opsparing" af en halv fridag pr. måned skal forstås som pr. måned, dagplejerne er ansat, og ordningen er baseret på et optjeningsprincip. Bestemmelsen i nr. 2, om fravær i en hel kalendermåned, forudsætter et eksisterende ansættelsesforhold.
I mangel af en klar aftale om andet og i overensstemmelse med princippet om lønmodtagernes stilling ved konfliktophør, fandt Arbejdsretten, at konflikten havde afbrydende virkning på dagplejernes ansættelsesforhold ved beregningen af halve fridage. Da dagplejerne herefter ikke havde krav på tilskrivning af en halv fridag for maj 2008, blev KL's frifindelsespåstand taget til følge.
Kommunernes Landsforening for Faxe Kommune blev frifundet.
Lignende afgørelser