Afgørelse om erstatningsrejse efter hjemtransport grundet Covid-19
Dato
11. oktober 2023
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Alka Forsikring
Dokument
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager mod Forsikrings-Aktieselskabet Alka vedrørende dækning under en rejseforsikring efter en COVID-19-infektion under en grupperejse.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren rejste den 2. september 2022 på en grupperejse med planlagt hjemrejse den 24. september 2022. Den 5. september 2022 blev klageren syg med influenzasymptomer og testede positiv for COVID-19 den 7. september 2022. Dette medførte isolation indtil den 11. september 2022. De øvrige gruppemedlemmer rejste videre som planlagt den 9. september 2022. Klageren kunne ikke fortsætte rejsen med gruppen, da hun fortsat ikke var rask, og det blev konkluderet, at det logistisk var umuligt at vende tilbage til gruppen. Rejseselskabet tillod desuden ikke en person med COVID-19 at vende tilbage til gruppen grundet smitterisiko. Klageren blev transporteret hjem den 11. september 2022.
Parternes påstande og argumenter
Klageren kontaktede forsikringsselskabet med henblik på dækning af den ødelagte rejse. Forsikringsselskabet ville kun dække ødelagte rejsedage for perioden 7. september 2022 til 11. september 2022. Klageren klagede over denne afgørelse og mente, at hun havde krav på en erstatningsrejse eller alternativt betaling for ødelagte rejsedage for hele den planlagte rejseperiode (7. september 2022 til 24. september 2022).
Klageren anførte, at hjemrejsen skete på baggrund af politikker og opfordring fra både forsikringsselskabet og rejsebureauet, og at hun følte sig tvunget til at acceptere betingelserne for hjemtransporten. Hun argumenterede for, at hendes situation opfyldte betingelserne for en erstatningsrejse, især med henvisning til forsikringsbetingelsernes afsnit 11.1.2, som omhandler hjemtransport i første halvdel af rejsen på grund af akut sygdom, hvor rejsen ikke genoptages. Hun fremhævede, at COVID-19 var den akutte sygdom, der forårsagede hjemrejsen og umuliggjorde genoptagelse af rejsen.
Forsikringsselskabet fastholdt, at klageren ikke opfyldte kriterierne for en erstatningsrejse, da forsikringen kræver akut opstået sygdom eller tilskadekomst og hospitalsindlæggelse eller hjemtransport grundet akut sygdom eller tilskadekomst. Selskabet anførte, at klagerens hjemtransport skete "pr. kulance" og ikke var en dækningsberettiget hjemtransport i henhold til forsikringsbetingelsernes afsnit 6.1.1, som kræver medicinske eller lægelige årsager for at forhindre gennemførelse af den planlagte rejserute. Selskabet havde refunderet udlæg til telefon, hotel og transport og udbetalt erstatning for 5 ødelagte rejsedage (7. september 2022 til 11. september 2022).
Relevante forhold og dokumentation
Sagen involverede en omfattende telefonisk kontakt og korrespondance mellem klageren, forsikringsselskabets samarbejdspartner og rejsebureauer. Det fremgik af logfiler og mails, at det udenlandske rejsebureau bekræftede, at det var logistisk umuligt for klageren at indhente rejsegruppen, og at deres politik ikke tillod en COVID-19-positiv klient at genoptage grupperejser på grund af smitterisiko. Det danske rejsebureau bekræftede ligeledes, at det var umuligt at genoptage rejsen. Klageren havde tegnet Familieforsikring med betingelserne Al-01, udvidet med Rejse- og Afbestillingsforsikring med betingelserne RF-08. De relevante afsnit i forsikringsbetingelserne var 6.1.1 (hjemtransport), 11.1.1 og 11.1.2 (erstatningsrejse) samt 12.1.1, 12.3.1 og 12.3.2 (ødelagte rejsedage).
Ankenævnet for Forsikring afgør, at Forsikrings-Aktieselskabet Alka skal yde dækning for en erstatningsrejse til klageren.
Nævnet har lagt vægt på, at klageren måtte transporteres hjem fra ferien i den første halvdel af den planlagte rejse på grund af akut sygdom (COVID-19), og at hun ikke genoptog rejsen. Dette opfylder betingelserne i forsikringsbetingelsernes punkt 11.1.2. Det var således COVID-19, der var årsagen til, at klageren blev transporteret hjem, og den planlagte rejserute kunne ikke gennemføres af medicinske årsager. Ligeledes blev det planmæssige rejseforløb overskredet af lægelige årsager, idet klageren som følge af smitte med COVID-19 måtte lade sig isolere. Nævnet henviser til kendelse nr. 97208.
Nævnet har desuden lagt vægt på, at det fremgår af logfiler fra rejseservice og mails fra det udenlandske rejsebureau, at det var logistisk umuligt for klageren at indhente rejseruten, og at rejsebureauets politik ikke tillod en COVID-19-positiv klient at genoptage grupperejser på grund af smitterisiko. Det danske rejsebureau bekræftede også, at det var umuligt at genoptage rejsen.
Selskabet skal derfor genoptage sagsbehandlingen og yde dækning i overensstemmelse med forsikringsbetingelsernes punkt 11. Selskabet er berettiget til at fratrække den allerede udbetalte erstatning. Erstatningen forrentes efter Forsikringsaftaleloven § 24.
Klagegebyret tilbagebetales.
Lignende afgørelser