Stadfæstelse af afgørelse om tilslutningspligt til fjernvarme med delvis dispensation
Dato
17. april 2001
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Tilslutningspligt til naturgas i Thorsø
Sagen omhandler en klage fra en ejer af en ejendom i Hvorslev Kommune over kommunens afgørelse af 25. oktober 2000. Afgørelsen vedrørte en ansøgning om dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarmeforsyning fra Thorsø Fjernvarmeværk. Ejendommen, der består af et autoværksted med tilhørende lager, kontor og velfærdslokaler, opvarmes delvist med oliefyr/kalorifere og delvist med et vandbaseret system fyret med fastbrændsel.
Kommunens oprindelige afgørelse og klagers anke
Hvorslev Kommune meddelte en delvis dispensation, der tillod fyring med almindelig fyringsolie eller rapsolie. Denne dispensation ville dog bortfalde ved ændret benyttelse af ejendommen eller ved ejerskifte. Klageren anmodede om fuld fritagelse fra tilslutningspligten, idet vedkommende mente, at ejendommens salgsværdi ville blive forringet betydeligt ved et krav om fjernvarmeinstallation, grundet forventede høje varmeudgifter, installationsomkostninger og tilslutningsafgift. Ejeren oplyste desuden, at ejendommen var dårligt isoleret med enkeltlagsglas i vinduerne og fire store porte, og truede med at lukke virksomheden og flytte, hvis tilslutning blev påtvunget.
Kommunens og fjernvarmeværkets udtalelser
Hvorslev Kommune indhentede en udtalelse fra Thorsø Fjernvarmeværk, som ikke fandt grundlag for dispensation, da ejendommen var konstant opvarmet i fyringssæsonen. Kommunen fremlagde desuden de gældende takster for tilslutning og drift af fjernvarme, herunder et tilslutningsbidrag på 16.000 kr. og årlige driftsudgifter på 2.140 kr. i abonnementsbidrag samt 6.566 kr. i effektbidrag, alt eksklusive moms. Et indhentet tilbud for den fysiske tilslutning af ejendommen lød på 120.000 kr. eksklusive moms. Kommunen præciserede senere, at dispensationen kun bortfaldt ved ændret benyttelse i forbindelse med ejerskifte, ikke blot ved ejerskifte alene, hvis den nye ejer fortsatte den nuværende benyttelse.
Sagens baggrund og lovgrundlag
Hvorslev Kommune havde principgodkendt projektforslaget for tilslutningspligt til fjernvarmeforsyning den 14. august 1991 og endeligt godkendt det den 9. oktober 1991, med et påbud om tilslutningspligt inden for en frist på ni år. Ifølge Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 kan kommunalbestyrelsen pålægge tilslutningspligt. Retsvirkningen af et påbud er pligt til at betale tilslutningsafgift og gældende afgifter ved fristens udløb, men ikke pligt til at aftage fjernvarme eller indrette fyringsanlægget til dette. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 12, stk. 1, nr. 1 giver mulighed for dispensation, hvis omstillingen er uforholdsmæssig bekostelig, typisk for bygninger uden centralvarmeanlæg eller fredede ejendomme. Endvidere giver Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17 kommunen mulighed for at dispensere i særlige tilfælde.
Energiklagenævnet behandlede klagen over Hvorslev Kommunes afgørelse om dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarme.
Nævnets vurdering
Nævnet bemærkede, at klagerens dispensationsansøgning primært var begrundet i en opfattelse af, at ejendommens salgsværdi ville blive forringet, så længe den var omfattet af et påbud om tilslutningspligt. Kommunen havde meddelt en dispensation, der tillod fyring med olie eller rapsolie, men som bortfaldt ved ændret benyttelse eller ejerskifte. Nævnet fandt, at en eventuel dispensation fra tilslutningspligten i en fremtidig situation med ændret benyttelse af ejendommen bør ske på grundlag af en konkretiseret ansøgning herom. Efter en samlet vurdering fandt nævnet ikke, at der forelå sådanne særlige forhold eller omstændigheder, der gav grundlag for at ændre kommunens aktuelle afgørelse.
Afgørelse
Hvorslev Kommunes afgørelse af 25. oktober 2000 blev stadfæstet. Afgørelsen er truffet i henhold til Lov om varmeforsyning § 26 og kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Lignende afgørelser