Afgørelse om rykkergebyr for manglende betaling af el - Nakskov
Dato
19. juni 2001
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elforsyning
Højdepunkt
Rykkergebyr ved manglende betaling for el - Nakskov
Sagen omhandler en forbrugers klage over et opkrævet rykkergebyr i forbindelse med manglende betaling af en elregning i Nakskov. Forbrugeren modtog en elregning, som ikke blev betalt inden for den angivne frist, hvorefter elselskabet opkrævede et rykkergebyr. Forbrugeren anfægtede gebyret med den begrundelse, at vedkommende ikke mente at have modtaget den oprindelige regning eller en tilstrækkelig varsling om gebyret.
Forbrugerens anbringender
Forbrugeren gjorde gældende, at rykkergebyret var uberettiget, da der var tvivl om, hvorvidt den oprindelige regning var kommet frem. Desuden mente forbrugeren, at gebyret var for højt i forhold til det udestående beløb og de administrative omkostninger, det medførte for elselskabet.
Elselskabets argumentation
Elselskabet fastholdt, at rykkergebyret var opkrævet i overensstemmelse med gældende regler og selskabets almindelige forretningsbetingelser. Selskabet fremlagde dokumentation for udsendelse af både den oprindelige regning og rykkeren, samt oplysning om gebyrets størrelse, som var i tråd med de maksimale satser fastsat i lovgivningen.
Energiklagenævnet traf afgørelse i sagen og fandt, at elselskabet var berettiget til at opkræve rykkergebyret. Nævnet lagde vægt på, at elselskabet havde fulgt de gældende procedurer for udsendelse af regninger og rykkere, og at gebyrets størrelse var inden for de lovmæssige rammer.
Nævnets begrundelse
Nævnet henviste til, at elselskaber har ret til at opkræve rykkergebyrer for forsinket betaling, såfremt dette er varslet i selskabets forretningsbetingelser, og gebyret ikke overstiger de maksimale satser fastsat i Renteloven § 9a. Det blev vurderet, at elselskabets opkrævning af rykkergebyret var i overensstemmelse med de generelle vilkår for levering af elektricitet, som er reguleret af Bekendtgørelse om leveringspligt og forbrugerbeskyttelse i forbindelse med levering af elektricitet § 11, stk. 1.
Nævnet fandt, at elselskabet havde dokumenteret, at de havde sendt den oprindelige regning og rykkeren til forbrugerens korrekte adresse. Tvivl om modtagelse af post påhviler som udgangspunkt modtageren, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, som ikke var tilfældet her. Derfor blev elselskabets opkrævning af rykkergebyret stadfæstet.
Lignende afgørelser