Afgørelse vedrørende afslag på tegning af forsikringer udover lovpligtig autoansvarsforsikring
Dato
22. september 2021
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Auto
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
NEM Forsikring, dansk filial af Gjensidige Forsikring
Dokument
Klageren ønskede at tegne en række forsikringer hos NEM Forsikring, men blev alene tilbudt en lovpligtig autoansvarsforsikring. Klageren udtrykte utilfredshed med selskabets håndtering af sagen og påstod, at hans forsikringer blev slettet efter tre uger, og at en medarbejder i kundeservice talte nedsættende til ham, herunder kaldte ham "idiot". Klageren ønskede at blive behandlet på lige fod med andre kunder og tilbød at dække eventuelle administrative udgifter.
Selskabets redegørelse
Selskabet, via sin forsikringsformidler, redegjorde for, at klageren gentagne gange over flere år havde forsøgt at tegne forsikringer for derefter at fortryde, hvilket medførte betydeligt administrativt arbejde. Formidleren anførte desuden, at klageren havde udvist en negativ og truende adfærd over for medarbejdere, herunder brugt udtryk som "Idiot din svin du høre fra Ankestyrelsen" og "Dumme svin idiot jeg hader dig du slipper ik så let". Denne adfærd havde skabt utryghed blandt medarbejderne.
Formidleren afviste klagerens påstand om, at en medarbejder skulle have talt nedsættende til ham. På baggrund af klagerens historik og adfærd ønskede Formidleren kun at tilbyde klageren lovpligtige forsikringer, idet der ikke er en generel kontraheringspligt for ikke-lovpligtige forsikringer.
Dokumentation
Nævnet har i forbindelse med sagen modtaget og gennemgået relevante bilag, herunder udskrifter af chatkorrespondance mellem klageren og selskabets medarbejdere fra den 28. og 29. januar 2021 samt en mail fra selskabet til klageren af 16. februar 2021, hvor selskabet tilbød klageren alene at tegne den lovpligtige autoansvarsforsikring.
Klageren får ikke medhold i sin klage.
Nævnet finder ikke grundlag for at pålægge selskabet at oprette forsikringer for klageren ud over lovpligtige forsikringer, såsom autoansvarsforsikringen. Nævnet lægger vægt på, at der ikke påhviler et forsikringsselskab en generel forpligtelse til at tilbyde forsikringer, der ikke er lovpligtige, til en kunde, der ønsker at købe sådanne forsikringer. Selskabet har ret til at afslå at tilbyde forsikring efter et skøn, og nævnet finder ikke grundlag for at kritisere selskabets skøn i den konkrete sag.
Endvidere finder nævnet, at klageren ikke har bevist, at der er talt nedsættende til ham.
Lignende afgørelser