Afgørelse om manglende udbetaling af dødsfaldssum efter forsikringens ophør grundet alder
Dato
6. november 2019
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
AP Pension
Dokument
Denne sag omhandler en tvist mellem en klager og AP Pension vedrørende udbetaling af en livsforsikringssum efter klagerens ægtefælles død. Klageren, der er begunstiget på forsikringen, mener at være berettiget til udbetaling, mens selskabet fastholder, at forsikringen var ophørt grundet alder.
Sagens baggrund
Klagerens ægtefælle havde via et pengeinstitut tegnet en livsforsikring ved dødsfald i 1998, som stod til sikkerhed for et lån. Ægtefællen afgik ved døden i 2019 i en alder af næsten 69 år. Klageren indsendte to klageskemaer til Ankenævnet for Forsikring den 18. juli 2019, hvori hun anførte, at selskabet nægtede at udbetale forsikringssummen.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren anfører, at forsikringen stadig var aktiv, og at præmierne blev betalt, herunder i januar 2019. Hun mener, at selskabet har dårlig kundeservice og har vildledt dem, da de fik papirer på, at forsikringen kunne fortsætte. Klageren ønsker, at forsikringssummen udbetales, da hun mener at være berettiget til den efter sin afdøde mand. Hun udtrykker frustration over, at et firma kan stoppe en forsikring uden at give kunderne besked.
Selskabets påstande og argumenter
AP Pension fastholder, at forsikringen bortfaldt ved udgangen af 2017, da klagerens ægtefælle fyldte 67 år, i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne. Selskabet oplyser, at de ikke tilbyder livsforsikring til personer over 67 år. Forsikringen var en etårig gruppeforsikring, der fornyes årligt ved præmieindbetaling. Selskabet anfører, at der ikke er betalt præmie for årene efter 2017, og at der derfor ikke er grundlag for udbetaling af dødsfaldssummen. De påpeger, at forsikringssummen primært skulle dække ægtefællens gæld i pengeinstituttet, og kun en eventuel overskydende del ville blive udbetalt til begunstigede i henhold til Forsikringsaftaleloven § 7.
Aftalegrundlaget og varsling
Ifølge de gældende forsikringsbetingelser ophører forsikringen ved udgangen af det kalenderår, hvor forsikrede fylder 67 år. Dette er et grundvilkår for forsikringen og sker uden varsel. Selskabet udsendte i september 2017 varslingsbreve om nye forsikringsbetingelser, der trådte i kraft 1. januar 2018. Disse nye betingelser ændrede intet ved ophørsbestemmelsen ved alder 67. Selskabet fastholder, at brevet ikke rimeligvis kunne forstås som en fortsat dækning efter udgangen af 2017, og at hverken ægtefællen eller klageren kunne have haft en rimelig forventning herom. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for betalte præmier i 2018 og 2019.
Ankenævnet bemærker, at klagerens ægtefælle afgik ved døden i 2019. Klageren, som var begunstiget, har påstået ret til udbetaling af forsikringssummen, idet hun mener, at forsikringspræmien var betalt, og at ægtefællen havde modtaget et brev, der bekræftede forsikringens fortsatte gyldighed.
Selskabet har anført, at forsikringen i henhold til forsikringsbetingelserne bortfaldt med udgangen af 2017, da klagerens ægtefælle fyldte 67 år i 2017. Selskabet oplyser, at de ikke tegner livsforsikring til personer over 67 år. Det fremgår af § 12, stk. 1, i forsikringsbetingelserne gældende i 2017, at forsikringen ophører ved udgangen af det kalenderår, hvor forsikrede fylder 67 år. Dette stemmer overens med de forsikringsbetingelser, der trådte i kraft 1. januar 2018, og som var vedlagt selskabets brev fra september 2017.
Nævnet finder, at selskabets brev af september 2017, som varslede nye forsikringsbetingelser fra 1. januar 2018, ikke burde have været sendt til ægtefællen, da hans forsikring automatisk var ophørt grundet alder. Denne fejl kan dog ikke i sig selv medføre, at selskabet har pådraget sig erstatningsansvar på et almindeligt erstatningsretligt grundlag.
Brevet angav dels, at det var generel information om nye forsikringsbetingelser, dels at en fortsættelse af forsikringen forudsatte, at "du betaler din forsikring som hidtil", og at kunden i så fald ville modtage et nyt forsikringsbevis i januar 2018. Klageren har ikke fremlagt et sådant nyt forsikringsbevis for ægtefællen, ligesom der ikke er fremlagt dokumentation for, at ægtefællens forsikring er blevet betalt i 2018 eller 2019.
Ankenævnet lægger til grund, at der ikke er betalt præmie for ægtefællens forsikring i 2018 og 2019, da klageren ikke har fremlagt dokumentation herfor. På denne baggrund finder nævnet ikke grundlag for at kritisere, at selskabet har anset forsikringen for ophørt med udgangen af 2017 på grund af alder, i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne, herunder Forsikringsaftaleloven § 12.
Afgørelse Klageren får ikke medhold.
Lignende afgørelser