Afvisning af dækning efter røveri i London på grund af manglende oplysninger
Dato
23. oktober 2019
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Nykredit
Dokument
Sagen omhandler en familieforsikringssag, hvor forsikringstageren har anmeldt et røveri i London og kræver erstatning for stjålne ejendele. Tvisten opstod, da forsikringsselskabet afviste at behandle kravet med henvisning til manglende oplysninger fra klageren.
Sagens baggrund
Klageren anmeldte den 16. februar 2019 et røveri, der fandt sted den 13. februar 2019 om natten i London. Tre mænd skulle have fratvunget hende personlige ejendele, herunder smykker, kontanter, tøj, sko og elektronik, til en værdi af ca. 67.564 kr. Hændelsen blev anmeldt til det britiske politi online, og klageren fremlagde en kvittering for anmeldelsen. Det britiske politi lukkede senere sagen, da det ikke var muligt at identificere de ansvarlige.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren påstår, at hun har givet selskabet samtykke til at kontakte det britiske politi og indhente politirapporten. Hun har dog afvist at indsende et foto af sig selv i fuld figur til brug for identifikation på overvågningsbilleder, da hun mener, at dette er irrelevant, idet politisagen er lukket. Klageren anfører, at der ikke er en klausul i hendes forsikringsaftale, der kræver, at hun skal fremsende et foto. Hun mener, at hun allerede har fremlagt alle tilgængelige og relevante oplysninger, og at selskabet ikke har legitimt grundlag for at afvise at behandle hendes krav. Klageren har desuden oplyst, at nogle af de stjålne genstande var gaver, hvilket forklarer manglen på kvitteringer.
Selskabets påstande og argumenter
Nykredit Forsikring A/S har afvist dækning med henvisning til, at klageren ikke har bevist, at genstandene blev stjålet ved en dækningsberettigende forsikringsbegivenhed, og at der ikke er afgivet tilstrækkelige oplysninger til at kunne behandle sagen. Selskabet har anført, at klageren ikke har givet tilstrækkeligt samtykke til, at selskabet må få udleveret politirapporten og overvågningsmaterialet fra det britiske politi. Selskabet har også krævet et foto af klageren i hel figur, et signalement af hende på gerningstidspunktet, en beskrivelse af hendes rute før og efter tyveriet samt oplysninger om, hvor hun boede i London, da disse oplysninger er nødvendige for at verificere hændelsen via CCTV. Selskabet henviser til forsikringstagerens pligt til at medvirke til sagens oplysning, som beskrevet i Forsikringsaftaleloven. Selskabet mener, at klagerens oplysninger om hændelsen er sparsomme, og at omstændighederne (f.eks. mange gavekvitteringer, online politianmeldelse med hurtig henlæggelse) er usædvanlige. Selskabet påpeger, at undladelse af at efterkomme selskabets forskrifter kan få betydning for selskabets erstatningsforpligtelse, jf. Forsikringsaftaleloven § 21, stk. 2.
Ankenævnet for Forsikring har afgjort, at Nykredit Forsikring A/S skal genoptage sagsbehandlingen af klagerens krav om erstatning for røveri. Klagegebyret tilbagebetales til klageren.
Begrundelse
Nævnet har fundet, at selskabet ikke har udnyttet den samtykkeerklæring, som klageren allerede havde afgivet, til at indhente anmeldelse, politirapporter og andet relevant materiale fra det britiske politi. Dette betyder, at selskabet ikke har inddraget alle de oplysninger, som klageren havde givet samtykke til at indhente, i sin vurdering af sagen.
På det foreliggende grundlag kan det ikke fastslås, om et foto af klageren i fuld figur ville have været af betydning for bedømmelsen af forsikringsbegivenheden. Derfor var selskabet ikke berettiget til at afvise dækning med henvisning til, at klageren ikke havde afgivet tilstrækkelige oplysninger til at kunne behandle sagen, jf. Forsikringsaftaleloven § 22. Selskabet skal derfor indhente det manglende materiale og lade det indgå i en fornyet stillingtagen til klagerens krav.
Lignende afgørelser