Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvisning af dækning for skade på vaskemaskine konstateret efter forsikringsperiodens udløb

Dato

7. november 2018

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Totalforsikring

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Moderna Försäkringar v/Tryg

Dokument

Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Moderna Försäkringar Sak AB (via Tryg Forsikring A/S) vedrørende dækning under en tryghedsforsikring for en vaskemaskine. Forsikringstageren købte vaskemaskinen den 5. januar 2011 og tegnede en femårig tryghedsforsikring, der udløb den 5. januar 2016.

Klageren anmeldte den 4. december 2015, at vaskemaskinen slog HPFI-relæet fra, hvilket førte til udskiftning af et varmelegeme og et håndtag til sæbeskuffen. Efter forsikringens udløb, den 22. marts 2016, anmeldte klageren, at maskinen larmede, og en Tarcho-sensor blev udskiftet. Den 9. maj 2016 blev der igen anmeldt støj, og en utæt sæbeautomat blev udskiftet.

Klageren påstår, at en senere konstateret skade – et hul i vaskemaskinens tromle – er årsagen til alle de gentagne fejl og blev overset af forsikringsselskabets serviceteknikere. Klageren ønsker en ny vaskemaskine og fastholder, at maskinen ikke har fungeret korrekt siden december 2015.

Selskabet afviser dækning med henvisning til, at skaden på tromlen først blev konstateret efter forsikringens ophør. Selskabet fremhæver, at det efter Forsikringsaftaleloven § 22 er klagerens bevisbyrde at dokumentere, at skaden er opstået eller konstateret inden for forsikringstiden. Selskabet finder det ikke dokumenteret, at der er sammenhæng mellem de tidligere anmeldte fejl og det nu konstaterede hul i tromlen, og påpeger, at maskinen har været i brug efter den første reparation i december 2015, da der er foretaget yderligere servicebesøg i marts og maj 2016.

Ankenævnets afgørelse

Ankenævnet for Forsikring giver ikke klageren medhold i sagen.

Begrundelse

Nævnet har gennemgået sagens oplysninger, herunder rapporter fra servicecenteret, og finder, at klageren ikke har sandsynliggjort, at den nu anmeldte skade på vaskemaskinen – et hul i tromlen – er sket i forsikringstiden. Forsikringstiden udløb den 6. januar 2016.

  • Klageren anmeldte den 1. december 2015 en fejl med HPFI-relæet, som blev udbedret den 4. december 2015.
  • Efter forsikringens udløb, den 22. marts 2016, blev en Tacho-sensor udskiftet, og den 9. maj 2016 blev en utæt sæbeautomat udskiftet.
  • Klageren har anført, at vaskemaskinen ikke har været i reel brug siden 1. december 2015, og at hullet i tromlen er årsagen til de gentagne fejlmeldinger.
  • Servicecenteret har i en mail af 8. juni 2016 til selskabet udtalt, at det var svært at se en sammenhæng mellem de tre sager, og at maskinen sandsynligvis har haft flere fejl.

På baggrund af de fremlagte oplysninger kan nævnet ikke kritisere selskabets afgørelse om at afvise dækning, da det ikke er sandsynliggjort, at skaden på tromlen opstod inden for forsikringsperioden. Der findes heller ikke i øvrigt grundlag for at pålægge selskabet at yde yderligere forsikringsdækning.

Lignende afgørelser