Nykredit Forsikring: Afvisning af dækning efter påstået opsigelse af husforsikring
Dato
20. juni 2018
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Bygning
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Nykredit
Dokument
Lovreferencer
Klageren havde en husforsikring hos Nykredit Forsikring A/S og anmeldte den 29/10 2017 en skade som følge af en utæthed på en stikledning. Selskabet afviste dækning, da de hævdede at have opsagt forsikringen (undtagen branddækningen) med virkning fra 1/8 2017.
Klagerens påstand
Klageren anførte, at han ikke havde modtaget opsigelsesbrevet og derfor forventede dækning for skaden. Han fremhævede, at brevet ikke var sendt anbefalet, og at han ikke havde set det pågældende brev, selvom han havde modtaget en servicemeddelelse fra Nykredit via e-boks.
Selskabets argumentation
Selskabet forklarede, at de havde opsagt forsikringen grundet et ulønsomt kundeforhold, og at opsigelsesbrevet var sendt den 9/3 2017 med almindelig post. De anførte, at klageren burde have bemærket en markant reduktion i præmiebetalingerne via Betalingsservice. Selskabet henviste til, at de tidligere havde sendt breve til klagerens adresse uden problemer, og at deres system viste, at opsigelsesbrevet var afsendt.
Yderligere elementer
- Klageren erkendte, at han ikke havde været omhyggelig med at tjekke sin Betalingsservice-oversigt.
- Selskabet oplyste, at det ikke var teknisk muligt at sende opsigelsesbrevet via e-boks, og at de anså fysisk post for mere sikkert end e-mail.
Ankenævnet bestemte, at Nykredit Forsikring A/S skulle anerkende, at selskabets opsigelsesbrev af 9/3 2017 ikke var kommet frem til klageren forud for anmeldelsen af rørskaden den 29/10 2017, og at opsigelsen derfor ikke havde haft virkning for klageren. Selskabet skulle derfor genbehandle klagerens anmeldelse af utæthed på en stikledning. I den forbindelse er selskabet berettiget til at opkræve eventuel manglende præmie.
Klagegebyret tilbagebetales.
Lignende afgørelser