Qudos Insurance A/S: Ophør af lønsikringsgrundet manglende præmiebetaling
Dato
6. december 2017
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsløshedsf
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Qudos Insurance (under konkurs)
Dokument
Klageren havde en arbejdsløshedsforsikring hos Qudos Insurance A/S. Klageren klager over, at hendes forsikring er ophørt på grund af manglende betaling, og at selskabet derfor har afvist at udbetale lønsikring, da hun blev opsagt.
Selskabet har anført, at forsikringen ophørte d. 10/3 2017 på grund af manglende betaling, og at dækningen derfor var ophørt i juni 2017, hvor klageren blev opsagt.
Klageren anfører, at hun er blevet slettet som medlem af hendes lønsikring uden at modtage dokumentation herfor. Hun var i god tro om, at hendes lønsikring var blevet bragt i orden efter en samtale med en medarbejder hos Lønsikring/[fagforening] den 13. marts 2017. Ved samtalen blev det aftalt, at hun skulle betale skyldige beløb via en straks overførsel, hvilket blev gjort den 21. marts 2017. Det blev aftalt, at fremadrettet ville tingene køre automatisk via PBS. Klageren har ikke modtaget det skyldige beløb retur fra lønsikring, og har ikke modtaget noget skriftligt efter den 21. marts 2017 om, at hun er slettet.
Selskabet anfører, at klageren har tegnet en lønsikring gennem DFA ForsikringsAgentur [DFA]. Forsikringsdækningen er ophørt d. 10/3 2017 på grund af manglende betaling af præmie, og sagen drejer sig om, hvorvidt DFA er forpligtet til at genoptage forsikringsdækningen. Den 19/1 sendes første præmieopkrævning til klageren for perioden 27/1 2017 til 28/2 2017 via PBS. Præmieopkrævningen bliver ikke betalt. Den 20/2 fremsendes en rykkerskrivelse med oplysninger om, at DFA ikke har modtaget forsikringspræmien, og at forsikringsaftalen og dækningen vil ophøre, hvis præmien ikke betales. Den 1/3 fremsendes endnu en rykkerskrivelse med oplysning om, at DFA som følge heraf ophører forsikringsdækningen pr. 10/3 2017. Den 13/3 kontakter klageren DFA's kundeservice med ønske om at betale det skyldige beløb og få genoptaget forsikringen. Det aftales, at hvis klageren laver en straks overførsel af det skyldige beløb, vil forsikringen blive genoptaget. Den 21/3 har DFA hverken modtaget det skyldige beløb eller i øvrigt hørt fra klageren siden d. 13/3. Da DFA ikke havde modtaget det skyldige beløb, sætter DFA d. 21/3 forsikringen i ophør med virkning fra d. 10/3, som oprindeligt meddelt i rykkerskrivelsen fra d. 1/3. D. 22/3 modtager DFA forsikringspræmien for februar måned. Selskabet mener ikke klageren har krav på eller kan have en berettiget forventning om at få præmien retur, da præmieindbetalingen vedrører forsikringsdækningen for februar måned, hvor klageren var omfattet af dækning.
Selskabet, Qudos Insurance A/S, skal anerkende, at opsigelsen af klagerens lønsikring ikke er sket i overensstemmelse med proceduren i forsikringsaftalelovens §§ 12-17, og skal anerkende, at forsikringen var i kraft i juni 2017, hvor klageren blev opsagt fra sit arbejde og genoptage sagen på dette grundlag.
Klagegebyret tilbagebetales.
Lignende afgørelser