Afgørelse om afvisning af dækning for defekte pumper og varmestyring under ejerskifteforsikring - Gable Insurance AG konkurs
Dato
27. september 2017
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Ejerskifteforsikring
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Gable Insurance (under konkurs)v/Husejernes Forsikring (under konkurs)
Dokument
Sagen drejer sig om en ejerskifteforsikring tegnet i Gable Insurance AG (under konkurs) via Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS (under konkurs). Klageren anmeldte defekte pumper og defekt varmestyring på ejendommens varmeanlæg, men selskabet afviste dækning.
Sagens omstændigheder:
- Klageren købte hus pr. 1. marts 2015, hvor det blev oplyst, at vandet var tappet af varmeanlægget.
- En reparatør konstaterede defekte pumper og varmestyringssystem.
- Skaden blev anmeldt til ejerskifteforsikringen den 4. marts 2016.
- Selskabet afviste dækning den 25. maj 2016, hvilket klageren påklagede den 30. maj 2016.
- Klageren modtog aldrig svar på klagen.
- Gable Insurance AG blev erklæret konkurs den 19. november 2016.
Parternes argumenter:
- Klageren: Anfører, at de ikke var vidende om, at vandet var aftappet, og at de påklagede afgørelsen til Husejernes Forsikring den 30. maj 2016 uden at modtage svar.
- Topdanmark Forsikring A/S (administrationsselskab for Garantifonden): Mener, at kravet ikke er rettidigt anmeldt til Garantifonden, da klagen ikke var indbragt for Ankenævnet inden den 19. november 2016, jf. Lov om ændring af lov om en garantifond for skadeforsikringsselskaber § 6a, stk. 2. De anfører, at der ikke foreligger korrespondance, der indikerer, at Husejernes Forsikring ville genbehandle sagen.
Nævnet fandt, at Topdanmark Forsikring A/S som administrationsselskab for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber var uberettiget til at afvise at behandle klagerens sag vedrørende defekte pumper og varmestyring.
Som følge heraf blev det bestemt, at Topdanmark Forsikring A/S som administrationsselskab for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber skulle genoptage sagsbehandlingen vedrørende klagerens sag om defekte pumper og varmestyring, og klagegebyret skulle tilbagebetales.
Nævnet lagde vægt på, at Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS besigtigede klagerens ejendom den 7/4 2016 og afviste på vegne af Gable Insurance AG den 25/5 2016 at yde forsikringsdækning. Klageren klagede over afgørelsen til selskabet den 30/5 2016 og hørte aldrig fra selskabet. Klagen er modtaget hos Ankenævnet for Forsikring den 13/12 2016.
Nævnet henviste til sag 90324, hvor det blev udtalt, at den første klage til Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS over en afgørelse medfører, at fristerne efter lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber først skal regnes fra tidspunktet for selskabets besvarelse af klagen. På den baggrund vil en ubesvaret klage – som klagerens klage af 30/5 2016 – som udgangspunkt anses som en sag, der var under behandling hos selskabet på tidspunktet for Gable Insurance AG's konkurs den 19/11 2016.
Dette underbygges af det forhold, at erhvervsministeren under behandlingen af lovforslaget til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber i et svar den 7/12 2016 på et udvalgsspørgsmål om at udvide Garantifondens dækning til krav afvist siden den 1/10 2016 blandt andet har udtalt "Det kan endvidere oplyses, at en sag, der er klaget over til Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS inden den 19. november 2016, men der er ikke modtaget svar fra selskabet, anses som en åben sag, der kan behandles i Garantifonden for Skadesforsikringsselskaber ...".
Nævnet bemærkede, at selskabets manglende besvarelse af en klage fra forsikringstageren på et tidspunkt må sidestilles med selskabets afslag på klagen. I den foreliggende sag er der gået knap 6 måneder, fra klagen blev indgivet, til Gable Insurance AG's konkurs. Nævnet fandt, at selskabets manglende besvarelse af klagen af 30/5 2016 medfører, at klagerens sag hos Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS er en "åben sag", der kan behandles af Garantifonden.
Nævnet bemærkede i tillæg til dette, at en klage til selskabet, der har henstået ubesvaret i længere tid end 6 måneder, må anses for en klage, der er afvist af selskabet, og hvor klageren derfor skal have indbragt en klage for Ankenævnet for Forsikring inden Gable Insurance AG's konkurs den 19/11 2016, jævnfør Lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber § 6a, stk. 2, 1. pkt., for at kunne opnå dækning hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber.
Lignende afgørelser