Command Palette

Search for a command to run...

Klage over manglende oplysning om konsekvenser ved udbetaling af engangssum ved ressourceforløb

Dato

30. november 2016

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Arbejdsmarkedsp

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Pens.k. f. Socialrådgivere, Socialpædagoger og Kontorpersonale

Dokument

Klageren havde en gruppelivsforsikring i PKA+Pension Forsikringsselskab A/S og klagede over manglende rådgivning forud for udbetaling af en engangssum i forbindelse med et ressourceforløb. Klageren blev sygemeldt i januar 2011 og bevilget et offentligt ressourceforløb fra april 2014. På opfordring fra selskabet ansøgte hun om udbetaling af engangssummen, som hun modtog i august 2016. Selskabet oplyste samtidig, at hendes dækningssum ved førtidspension og død ville blive nedsat. Klageren var utilfreds med, at hun ikke var blevet informeret om disse konsekvenser før sin ansøgning.

Klagerens påstande

Klageren ønskede, at PKA skulle tage ansvar for den manglende information i det første brev og udbetale engangssummen uden at nedsætte hendes forsikringssummer ved førtidspension eller død.

Selskabets argumenter

Selskabet anførte, at de havde indført ydelsen 'sum ved ressourceforløb' med virkning fra 1. august 2016. De tilbød udbetaling til medlemmer, der allerede var i ressourceforløb før denne dato. Selskabet henviste til Vilkår for Gruppeforsikring § 6a, der beskriver nedsættelsen af sum ved førtidspension og død ved udbetaling af sum ved ressourceforløb. Selskabet tilbød efterfølgende klageren at blive stillet, som om hun havde fået oplysningen tidligere og dermed undgå nedsættelsen ved at fravælge summen, hvilket klageren afviste. Selskabet mente, at princippet om modregning var sædvanligt, og at den manglende information ikke kunne stille klageren bedre end gruppeforsikringsvilkårene.

Ankenævnet fandt, at selskabet ved at tilbyde klageren at tilbagebetale engangssummen og dermed fastholde de oprindelige dækningssummer, i tilstrækkelig grad havde givet klageren mulighed for at blive stillet, som hun ville være stillet, hvis hun forud for accept af udbetalingen havde fået den fornødne information om konsekvenserne. Derfor fik klageren ikke medhold.

Lignende afgørelser