Afgørelse om afvisning af genoptagelse af livsforsikring grundet manglende rettidig forlængelse
Dato
28. september 2016
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsmarkedsp
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Lovreferencer
Klageren havde en livsforsikring i PensionDanmark. Selskabet sendte et brev til klagerens e-Boks, hvor de oplyste, at forsikringerne og sundhedsordningen ville ophøre, og tilbød klageren at forlænge forsikringerne inden en bestemt dato. Klageren opdagede ikke brevet i tide på grund af sygdom og manglende overskud til at tjekke sin e-Boks. Klagerens repræsentant argumenterede for, at klageren er en pligtopfyldende kvinde, der ville have reageret på et tilsendt brev i stedet for digitalt. Selskabet afviste at genoptage forsikringen, da klageren ikke havde anmodet om forlængelse rettidigt. Selskabet henviste til, at de havde informeret klageren om overgangen til elektronisk post og at det er klagerens ansvar at tømme sin e-Boks. Selskabet henviste til Forsikringsaftaleloven § 2 om information til medlemmerne.
Nævnet fandt ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse om, at klagerens forsikringsdækning var ophørt. Nævnet lagde vægt på, at klageren ved breve af 24/10 2014 og 1/7 2015 blev orienteret om forsikringernes ophør pr. 1/8 2015, og at hun i brevet af 1/7 2015 blev orienteret særskilt om muligheden for at forlænge forsikringerne, men ikke reagerede inden for den angivne frist. Derfor fik klageren ikke medhold.
Lignende afgørelser