Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvisning af erstatningsrejse efter tilskadekomst på ferie

Dato

6. april 2016

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Gjensidige Forsikring

Dokument

Klageren havde en rejseforsikring hos Gjensidige Forsikring og klager over, at selskabet afviste at yde dækning i form af en erstatningsrejse efter en tilskadekomst under en ferie i udlandet. Selskabet anerkendte tilskadekomsten og udbetalte erstatning for fire ødelagte feriedage, men afviste erstatningsrejse, da tilskadekomsten skete i sidste halvdel af ferien, og klageren ikke var hospitalsindlagt i mere end halvdelen af ferien.

Klagerens påstand

Klageren søger fuld dækning af ferien (over 8000 kr.) og anfører, at der intet i forsikringsaftalen foreligger om, at dækningen kun gælder 3 dage. Hun henviser til en tidligere rejseforsikring, hvor pakkedækning var dækket 100% uanset antallet af skadedage. Klageren fremhæver en telefonsamtale med Gjensidige, hvor en medarbejder angiveligt skulle have bekræftet, at der ikke var noget i vejen for dækning.

Selskabets argumentation

Gjensidige Forsikring anfører, at klagerens skadesanmeldelse skal behandles efter de forsikringsbetingelser, der var gældende før en omtegning af forsikringen. Selskabet fremhæver, at klageren kom til skade den 15. august 2012, hvilket var i den sidste halvdel af ferien (4.-18. august 2012). Da klageren ikke blev hospitalsindlagt eller hjemtransporteret, er betingelserne for erstatningsrejse ikke opfyldt ifølge forsikringsbetingelserne. Selskabet afviser, at en mail af 17. oktober 2012 fra SOS International udgør et tilsagn om dækning af erstatningsrejse, men blot en oplysning om forældelsesfristen. Endvidere anføres det, at vilkårsændringen ved omtegningen af forsikringen ikke har betydning for klagerens skade, da der var tale om en pakkerejse.

Klageren får ikke medhold.

Lignende afgørelser