Gouda Rejseforsikring - Afvisning af dækning for tyveri af bagage pga. grov uagtsomhed
Dato
17. november 2014
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Gouda
Dokument
Lovreferencer
Klageren havde en rejseforsikring hos Gouda Rejseforsikring og klager over, at selskabet afviste dækning for et anmeldt tyveri af bagage.
Sagens omstændigheder
Klageren ankom til et resort i Thailand og deponerede sin bagage i resortets modtagerreception, da han skulle finde et ledigt hotelværelse. Personalet i receptionen opfordrede gæsterne til at deponere bagagen der, da der var personale til at overvåge den. Klageren efterlod sin duffel bag i receptionen i ca. 45 minutter. Da han kom tilbage, var tasken stjålet. Tasken indeholdt bagage til en værdi af ca. 16.500 kr.
Gouda Rejseforsikring afviste at dække tyveriet med henvisning til, at klageren havde handlet groft uagtsomt, da han efterlod tasken uden effektivt opsyn.
Klagerens påstande
Klageren anfører, at han blot har handlet, som man kunne forvente i den pågældende situation, og at de andre gæster gjorde det samme. Han mener ikke, at bagagen har været uden effektivt opsyn, da den var deponeret på et bemandet sted, som resortet havde anvist. Han bestrider, at indholdet af tasken var særligt tyveritiltrækkende.
Selskabets påstande
Gouda Rejseforsikring fastholder, at klageren har handlet groft uagtsomt ved at efterlade sin duffel bag med værdier for over 16.000 kr. i 45 minutter et sted, hvor folk fra gaden havde adgang. Selskabet henviser til forsikringsbetingelserne, hvoraf det fremgår, at tyveri af bagage, der ikke er under effektivt opsyn, ikke dækkes. Selskabet vurderer, at klageren havde mulighed for at tage tasken med sig.
Nævnet lægger til grund, at klageren i overensstemmelse med hotellets anvisninger anbragte de to stykker bagage i den bemandede reception, og at andre muligheder for opbevaring af bagagen ikke var nærliggende. På det foreliggende grundlag finder nævnet endvidere, at der ikke er grundlag for at antage, at han har haft anledning til at tro, at receptionen var et sted, hvor der var nærliggende risiko for bagagetyverier. Nævnet finder derfor, at klageren ikke har handlet groft uagtsomt.
Som følge af det anførte bestemmes:
Selskabet, Gouda Rejseforsikring, skal anerkende, at klageren ikke har handlet groft uagtsomt, og skal opgøre og udbetale klageren erstatning i overensstemmelse hermed med tillæg af renter i medfør af forsikringsaftalelovens § 24.
Lignende afgørelser