Sag om mangelfuld reparation efter påkørsel af fasan
Dato
23. oktober 2013
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Auto
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
LB Forsikring
Dokument
Klageren havde en kaskoforsikring hos LB Forsikring A/S og klagede over omfanget af reparationen efter en kaskoskade, hvor bilen påkørte en fasan. Selskabet havde dækket en reparation, men afviste yderligere dækning, da de mente, at bilen var bragt i samme stand som før skaden.
Klagerens påstande
- Klageren mente, at reparationen var mangelfuld, idet der var for stor afstand mellem forkofanger og kølerhjelm, og at farven på kofangeren ikke var den samme som før skaden.
- Klageren henviste til billeder af andre biler af samme model, hvor afstanden mellem kofanger og kølerhjelm var mindre.
- Klageren anførte, at selskabets taksator ikke havde taget hans klager seriøst og afviste, at en fasan kunne forårsage den type skade.
Selskabets argumenter
- Selskabet anførte, at deres overtaksator ikke havde fundet fejl ved bilen efter reparationen.
- Selskabet mente, at skaden var af begrænset omfang, svarende til et sammenstød med en fasan.
- Selskabet henviste til, at kofangeren ikke kunne justeres, da den sad i faste punkter, og at afstanden mellem forklap og kofanger var ens for samme type bilmærke.
- Selskabet fastholdt, at bilen var bragt tilbage i samme stand som før skaden, jf. vilkårenes punkt 5.5.B.
Nævnet fandt, at klageren ikke havde bevist, at reparationen af bilen ikke havde bragt den i samme stand som før skaden. Derfor var der ikke grundlag for at pålægge selskabet yderligere dækning. Som følge heraf fik klageren ikke medhold.
Lignende afgørelser