Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvist dækning på bærbar computer efter udløb af forsikringsperiode

Dato

2. november 2011

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Totalforsikring

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

London General Insurance v/Dell

Dokument

Klageren havde en totalforsikring hos London General Insurance Company Limited v/Dell A/S. Han klagede over, at selskabet havde afvist dækning for en skade på hans bærbare computer.

Sagens omstændigheder

Klageren købte den 18. maj 2006 en bærbar computer med en 3-årig CompleteCare forsikring. Ifølge et bilag til policen var forsikringen gældende fra den 20. maj 2006 til den 19. maj 2009. Efter en dækningsberettigende skade modtog klageren en ny computer den 26. februar 2009. Ordrebekræftelsen for den nye computer indeholdt en beskrivelse med "PREMIUM 3 Year Accidental Damage Support".

Den nye computer blev beskadiget i oktober 2010, hvorefter Dell A/S afviste at ombytte eller reparere computeren med henvisning til, at forsikringen var udløbet.

Klagerens påstande

Klageren anførte, at han var uforstående over for Dells afslag, da hans ordrebekræftelse viste 3 års dækning. Han havde inden afsendelsen af computeren spurgt, om forsikringen skulle fornyes, og var blevet oplyst om, at den løb til den 10. februar 2012. Han mente, at Dell burde stå inde for deres udtalelser og handlinger.

Klageren ønskede sin computer repareret eller ombyttet og at få den forsikring, der var aftalt.

Selskabets argumenter

Selskabets agent henviste til forsikringsbetingelsernes §§ 5.2 og 5.6 og anførte, at klageren havde købt en computer med en treårig Complete Care forsikring den 15. maj 2006. Efter en selvforskyldt skade modtog klageren en ny computer den 26. februar 2009, og den resterende forsikringsperiode blev overført til den nye computer. Forsikringen udløb den 15. maj 2009. Selskabet beklagede, hvis kundeservicemedarbejdere havde givet andre oplysninger, da disse var ukorrekte.

Selskabet anførte, at selvom ordrebekræftelsen for den nye computer angav 3 års Complete Care, var dette blot en bekræftelse på, at forsikringen var overført og ikke en fornyelse. Klageren havde et serviceabonnement, der gjaldt til den 24. december 2012, men dette dækkede ikke selvforskyldte skader.

Forsikringsbetingelser

Af forsikringsbetingelserne fremgik:

  • 5.2 Løbetid og fornyelse: Policen træder i kraft ved modtagelse af produktet eller køb af policen og udløber ved udgangen af den angivne periode eller ved udbetaling af dækning for det tredje krav eller efter udskiftning af produktet ved tyveri. Der er ingen forpligtelse til at forlænge eller forny policen.
  • 5.6 Hele aftalen: Aftalen udgør hele aftalen mellem parterne, og ingen medarbejdere eller agenter kan mundtligt ændre policens vilkår og betingelser.

Nævnet fandt, at det ikke var bevist, at der var indgået en aftale om at forlænge forsikringens dækningsperiode. Derfor kunne nævnet ikke kritisere, at selskabet havde afvist at yde dækning for den anmeldte skade. Klageren fik derfor ikke medhold.

Lignende afgørelser