Europæiske Rejseforsikring A/S – Afbrydelse af rejse og dækning af ødelagt ferie for rejseledsager
Dato
19. september 2011
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Europæiske
Dokument
Klageren havde tegnet en årsrejseforsikring hos Europæiske Rejseforsikring A/S og klagede over størrelsen af den erstatning, selskabet udbetalte efter afbrydelse af en ferierejse til Polen.
Sagens omstændigheder
- Klageren bestilte en busrejse for to personer til Polen med afrejse den 21/8 2010 og hjemkomst den 27/8 2010.
- Den 7/9 2010 anmeldte klageren, at hun under rejsen i Tyskland havde oplevet lysglimt og fluer for venstre øje. En sygeplejerske kontaktede en øjenlæge, som anbefalede, at klageren afbrød rejsen.
- En hospitalsjournal fra den 22/8 2010 beskrev klagerens symptomer og konkluderede, at der var tale om CV-kondenseringer og retinal apposition uden huller, rifler eller amotio.
- Selskabet afviste at dække udgifter til hjemtransport, men tilbød dækning for ødelagt ferie i 6 dage, svarende til DKK 3.460,00.
- Klagerens ægtefælle var utilfreds med afgørelsen, da hans ferie også var blevet ødelagt, men selskabet fastholdt sin afgørelse.
Parternes argumenter
- Klageren anførte, at hun havde fulgt selskabets anvisninger og forventede erstatning for sin mands ødelagte ferie.
- Selskabet fastholdt, at rejseledsageres udgifter kun dækkes, hvis den forsikrede afgår ved døden, hospitalsindlægges, hjemtransporteres eller hjemkaldes. Da klageren ikke var blevet hjemtransporteret eller hospitalsindlagt, var hendes ægtefælle ikke berettiget til dækning for ødelagt ferie. Selskabet henviste til forsikringsbetingelsernes punkt 21.1.d og 21.2 e.
Nævnet fandt, at da rejselederen havde kontaktet Europæiske Rejseforsikring A/S under en pause på busrejsen, burde selskabet have orienteret klageren, hvis de mente, at betingelserne for afbrydelse af rejsen og hjemtransport ikke var opfyldt, inden bussen kørte videre. Da dette ikke skete, og klageren blev anbefalet af en øjenlæge at afbryde rejsen, bestemte nævnet, at selskabet skulle dække både klagerens og ægtefællens hjemtransport og ødelagte ferie i 6 dage.
Som følge heraf blev det bestemt, at Europæiske Rejseforsikring A/S skulle anerkende, at de var forpligtet til at dække hjemtransporten samt 6 ødelagte feriedage for både klageren og dennes ægtefælle.
Lignende afgørelser