Afgørelse vedrørende afvisning af dækning for telefonudgifter under rejseforsikring
Dato
17. marts 2010
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Europæiske
Dokument
Klageren havde en rejseforsikring hos Europæiske Rejseforsikring A/S og klagede over selskabets afvisning af at dække telefonudgifter i forbindelse med en tilskadekomst i Grønland. Klageren brækkede benet under ferien og var indlagt i seks dage, 180 km fra sine medrejsende. Hun krævede dækning for telefonregning på 8467,24 kr. samt erstatning for ødelagte feriedage. Selskabet afviste at dække telefonudgifterne, da forsikringen kun dækker opkald til selskabet selv, og klageren ikke havde dokumenteret sådanne opkald.
Klageren anførte, at hun havde haft nødvendig telefonisk kontakt med sin familie, som bistod med kontakten til forsikringsselskabet, da hun ikke selv kunne overskue situationen. Hun henviste til, at hun var blevet henvist fra Europæiske til SOS forsikring. Klageren mente, at Europæiske skulle dække de ekstraomkostninger, som SOS ikke dækkede.
Selskabet fastholdt, at hjemtransporten var håndteret af SOS International A/S, og at klageren eller hendes familie kun havde haft begrænset kontakt med Europæiskes Alarmcentral. Selskabet mente, at et eventuelt krav om refusion af telefonudgifter skulle rettes til SOS International A/S.
Af forsikringsbetingelserne fremgår det, at rejseforsikringen dækker nødvendige udgifter til telefonsamtaler til Europæiske, herunder Europæiskes AlarmCentral og ServiceKontorer i hele verden.
Nævnet fandt, at forsikringsbetingelserne dækker udgifter til telefonsamtaler til selskabet. Efter gennemgang af sagen, herunder den fremlagte telefonoversigt, fandt nævnet ikke anledning til at kritisere selskabets afgørelse, da klageren ikke havde dokumenteret udgifter til opkald til selskabet. Udgifter til opkald til andre selskaber m.v. er ikke omfattet af dækningen. Derfor kunne klagen ikke tages til følge.
Lignende afgørelser