Command Palette

Search for a command to run...

Ret til sygedagpenge under forrevalidering

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Barselsloven, Retssikkerhedsloven, Sygedagpengeloven

Emner

Helhedsvurdering, Dagpenge, Forrevalidering, Uarbejdsdygtighed

En lønmodtager med ryg- og knæproblemer søgte i februar 2000 om revalidering efter at have arbejdet som rengøringsassistent i flere år. Kommunen afslog ansøgningen i maj 2000, da de vurderede, at hans helbredsmæssige begrænsninger ikke var tilstrækkelige til at nødvendiggøre revalidering for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Det Sociale Nævn ændrede afgørelsen i august 2000 og fandt, at lønmodtagerens arbejdsevne var begrænset i et omfang, der berettigede ham til revalidering. Nævnet lagde vægt på kronisk ryglidelse og knæfølger, samt risiko for forværring ved fortsat rengøringsarbejde. På trods af nævnets afgørelse trak revalideringsforløbet ud, da Kommunen ønskede yderligere afklaring af behandlingsmuligheder.

I oktober 2001 startede lønmodtageren en arbejdsprøvning som chauffør. Han var i mellemtiden blevet afskediget fra sit arbejde og søgte kontanthjælp, da hans arbejdsløshedskasse (SID) oplyste, at han ikke var berettiget til dagpenge, da han ikke stod til rådighed for arbejdsmarkedet på grund af sygdom. Kommunen bevilgede kontanthjælp fra november 2001.

SID klagede over afgørelsen og mente, at lønmodtageren burde have modtaget sygedagpenge, da han var uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Nævnet fastholdt Kommunens afgørelse og vurderede, at Kommunen havde opfyldt sin vejledningspligt, og at der ikke var tilstrækkelig dokumentation for fuld uarbejdsdygtighed til sygedagpenge.

Ankestyrelsen ændrede Det Sociale Nævns afgørelse og fandt, at lønmodtageren var berettiget til sygedagpenge under forrevalidering fra den 15. oktober 2001.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde til grund, at lønmodtageren ansås for uarbejdsdygtig på grund af sygdom på det omhandlede tidspunkt. Dette blev understøttet af, at Det Sociale Nævn allerede i august 2000 havde fundet ham berettiget til revalidering af helbredsmæssige årsager, hvilket efter praksis måtte sidestilles med uarbejdsdygtighed på grund af sygdom.

Ankestyrelsen fremhævede, at lønmodtageren opfyldte beskæftigelseskravet i sygedagpengeloven, da han var dagpengeberettiget medlem af en arbejdsløshedskasse. Det blev vurderet, at han ville have kunnet modtage sygedagpenge, hvis han havde sygemeldt sig forinden forrevalideringen.

Det blev desuden fastslået, at Kommunen i forbindelse med lønmodtagerens ansøgning om kontanthjælp burde have overvejet og vejledt ham om muligheden for sygedagpenge, selvom der ikke formelt var indgivet en ansøgning herom, jf. Retssikkerhedsloven § 5. Ankestyrelsen fandt, at der ikke kunne lægges afgørende vægt på, at der ikke formelt var indgivet en sygemelding, da revalidenden kan bevare sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under forrevalideringen, jf. Aktivloven § 47, stk. 5.

Ankestyrelsen fandt det kritisabelt, at Kommunen først iværksatte forrevalidering mere end 14 måneder efter Det Sociale Nævns afgørelse om ret til revalidering.

Lignende afgørelser