Sag om krænkelse af markedsføringsloven ved brug af landsholdsassociationer i reklamer
Sagstype
Almindelig civil sag
Status
Appelleret
Dato
21. april 2023
Sted
Sø- og Handelsretten
Sagsemner
Markedsføring
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Part: Sagsøgte: DBU A/S, Sagsøgte: DANSK BOLDSPIL-UNION, Sagsøger: Power A/S,
Partsrepræsentant: Advokat: Peter Schønning, Advokat: Jane Frederikke Land
Sagen blev anlagt af Power A/S mod DBU A/S og Dansk Boldspil-Union (DBU) den 11. juli 2022. Den omhandlede to hovedspørgsmål: hvorvidt Power A/S havde krænket DBU's rettigheder ved reklamer i forbindelse med EM-slutrunden i 2021, og hvorvidt DBU havde krænket Powers rettigheder ved udsagn i Radio4 Morgen.
Powers Påstande
Power A/S nedlagde følgende påstande:
- DBU skulle anerkende, at reklamerne vist i bilag 1, 7 og 10 ikke krænkede DBU's rettigheder til det danske fodboldherrelandshold.
- DBU skulle anerkende at have handlet i strid med Markedsføringsloven § 3, Markedsføringsloven § 20, stk. 3 og Varemærkeloven § 4 ved at have udtalt, at Power var en virksomhed med "virkelig mange sager ved Forbrugerombudsmanden" og "notorisk kendt for at gå lige til grænsen også lidt over, når det kommer til markedsføring" i Radio4 Morgen den 6. juni 2021.
- DBU skulle sende en berigtigende meddelelse til Radio4 Morgen.
- DBU skulle betale Power 100.000 kr. med procesrenter.
- Frifindelse over for DBU's selvstændige modpåstand.
Power A/S frafaldt ved hovedforhandlingens begyndelse de nedlagte påstande over for DBU A/S.
DBU's Påstande
DBU nedlagde følgende påstande:
- Frifindelse over for Powers påstande.
- Power A/S skulle betale 1 mio. kr. til DBU med procesrenter (selvstændig modpåstand).
De Omtvistede Reklamer
Reklamerne, der var genstand for Powers påstand 1, viste en animeret fodboldspiller i en orange trøje med "POWER"-logo og tallet "1" på et stadion med Dannebrog-flag. Reklamerne henviste til "Den Store Fodboldfest" og i nogle tilfælde til en konkurrence om "EM-billetter til Danmark mod Finland". Power forklarede, at den orange farve var deres brandfarve, og at reklamerne var en del af en landsdækkende kampagne, der skulle fejre fodboldfesten i Danmark.
DBU's Indsigelser mod Reklamerne
DBU gjorde gældende, at Powers reklamer udgjorde parasitmarkedsføring og krænkede DBU's immaterielle og kommercielle rettigheder til landsholdet. DBU henviste til, at kommerciel udnyttelse af landsholdene kræver DBU's tilladelse, uanset hvordan udnyttelsen finder sted. DBU's kommercielle retningslinjer og en tidligere dom (LeoVegas-sagen) blev påberåbt som støtte for deres synspunkt. DBU mente, at reklamerne skabte en association til det danske fodboldlandshold, selv uden brug af landsholdsspillere eller DBU-logoer.
Powers Svar på DBU's Indsigelser
Power afviste DBU's krav og forklarede, at de havde modtaget billetterne fra deres samarbejdspartner Gorenje uden restriktioner. Efter DBU's henvendelse havde Power tilrettet markedsføringen, så det tydeligt fremgik, at Gorenje var afsender af billetkonkurrencen. Power bestred, at deres markedsføring skabte associationer til det danske landshold, og henviste til, at den animerede figur og den orange trøje var en del af Powers egen markedsføring siden 2018.
DBU's Udtalelser i Radio4 Morgen
DBU's repræsentant udtalte i Radio4 Morgen, at Power var en virksomhed med "virkelig mange sager ved Forbrugerombudsmanden" og "notorisk kendt for at gå lige til grænsen også lidt over, når det kommer til markedsføring". Power gjorde gældende, at disse udsagn var faktuelt forkerte, vildledende og i strid med markedsføringsloven, og at de skadede Powers markedsposition og renommé. DBU fastholdt, at udsagnene var berettigede og fremlagde en oversigt over avisartikler om Powers markedsføringsmetoder.
Rettens Afgørelse om Powers Reklamer
Retten foretog en helhedsvurdering af de omtvistede reklamer og fandt, at de skabte associationer til fodbold generelt og til EM 2020-begivenheden. Dog blev associationen til det danske fodboldlandshold anset for at være svag. Dette skyldtes flere faktorer:
- Reklamerne illustrerede en generisk fodboldkamp med en jublende spiller på et stadion med tilskuere.
- Den animerede figur i reklamerne var genereret af Power i 2018 og havde været anvendt tidligere i Powers markedsføring.
- Trøjen på figuren var orange (Powers varemærkefarve) med et stort "POWER"-logo og tallet "1", hvilket distancerede den væsentligt fra den rød/hvide landsholdstrøje og DBU-logoet.
- Markedsanalysen understøttede, at reklamerne i højere grad skabte associationer til fodbold som sådan og til EM 2020, snarere end til det danske landshold.
- Retten anerkendte, at det er naturligt for en detailkæde som Power at markedsføre sig i tilknytning til store samfundsbegivenheder som EM.
På baggrund heraf fandt retten, at reklamerne hverken direkte eller indirekte indeholdt en reference til eller skabte en tydelig konkret association til det danske landshold, og at de derfor ikke var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3.
Powers påstand 1 blev taget til følge, og Power blev frifundet for DBU's selvstændige modpåstand.
Rettens Afgørelse om DBU's Udtalelser i Radio4 Morgen
Retten skulle vurdere, om DBU's udsagn i Radio4 Morgen den 6. juni 2021 var i strid med Markedsføringsloven § 3, Markedsføringsloven § 20, stk. 3 og Varemærkeloven § 4.
- Udsagnene om Powers mange sager ved Forbrugerombudsmanden blev anset for at være faktuelt korrekte, da der var indgivet 12-13 klager om spam.
- Retten vurderede udsagnene i konteksten af et radioprogram, der dækkede en aktuel konflikt mellem parterne med et underholdende sigte.
- Udtalelserne fra DBU's repræsentant fremkom i en situation, hvor han tog til genmæle over for Powers synspunkt om en sponsoraftale.
Under disse omstændigheder fandt retten, at udtalelserne ikke havde en karakter, der udgjorde misrekommandering eller aggressiv/utilbørlig handelspraksis. Der var heller ikke grundlag for at konkludere, at Varemærkeloven § 4 var overtrådt.
DBU blev herefter frifundet for Powers påstande 2, 3 og 4.
Sagsomkostninger
Power blev anset for at have fået mest medhold i sagen, da de fik medhold i påstande 1 og 5, som udgjorde den væsentligste del af bevisførelsen. DBU skal betale sagsomkostninger til Power på 50.750 kr. Power skal betale sagsomkostninger til DBU A/S på 10.000 kr. for de frafaldne påstande. Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8 a.
Lignende afgørelser