Command Palette

Search for a command to run...

Sag om uberettiget ophævelse af kontrakt om hjemmepleje

Sagstype

Almindelig civil sag

Status

Appelleret

Dato

16. januar 2023

Sted

Retten i Sønderborg

Sagsemner

Sager med en værdi over 1 mio kr.TjenesteydelserForvaltningssag

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Partsrepræsentant: Advokat: Peter Alexander Ahlberg, Advokat: Michael Lund Nørgaard, Advokat: Jacob Pinborg, Advokat: Morten Bordrup,

Part: Sagsøgte: Haderslev kommune

Sagen omhandlede Haderslev Kommunes ophævelse af en kontrakt med Sagsøger ApS om levering af personlig pleje og praktisk bistand til kommunens borgere.

Sagens Baggrund

Kontraktforholdet

Parterne indgik i juni 2020 en kontrakt om levering af praktisk hjælp og pleje, der trådte i kraft den 1. august 2020. Kontrakten var baseret på Serviceloven § 91, som giver borgere ret til at vælge mellem flere leverandører af hjemmehjælp. Afregningen skulle ske på baggrund af planlagt tid i kommunens elektroniske omsorgssystem, KMD Nexus.

Haderslev Kommunes Analyse og Ophævelse

Den 2. september 2021 udarbejdede Haderslev Kommune et notat, der konkluderede, at Sagsøger ApS havde foretaget mangelfulde og fejlbehæftede registreringer i KMD Nexus. Analysen, der var kvalitetssikret af Ernst & Young, pegede på fire hovedforhold:

  • Manglende medarbejderinitialer på besøg (op til 35% af timer i august 2021).
  • Dobbeltplanlægning, hvor samme medarbejder var planlagt til to forskellige borgere samtidigt.
  • Manglende indlagt tid til kørsel, dokumentation og koordinering mellem besøg.
  • Manglende planlægning af to hjælpere samtidigt hos borgere, der var visiteret til dette.

Kommunen vurderede, at disse forhold udgjorde en systematisk udnyttelse af afregningssystemet, hvilket førte til overfakturering for ydelser, der ikke var leveret. På baggrund heraf ophævede Haderslev Kommune kontrakten med Sagsøger ApS med øjeblikkelig virkning den 15. september 2021 og indgav samtidig en politianmeldelse mod selskabet.

Sagsøger ApS's Indsigelser

Manglende Dialog og Adgang

Sagsøger ApS anførte, at kommunen ikke havde forelagt analysens resultater for selskabet eller indgået i dialog herom forinden ophævelsen. Dette fratog Sagsøger ApS muligheden for at forklare de påståede fejl, f.eks. ved at henvise til GPS-data fra deres biler, som kunne dokumentere medarbejdernes tilstedeværelse. Sagsøger ApS påpegede også, at manglende medarbejderinitialer ofte skyldtes lang ventetid på koder til KMD Nexus fra kommunen.

Planlægningspraksis

Sagsøger ApS forklarede, at de planlagde efter princippet om "gynger og karusseller", hvor overskydende tid fra ét besøg kunne anvendes hos en anden borger, så længe den visiterede ydelse blev leveret. Selskabet hævdede, at den kommunale hjemmepleje anvendte lignende planlægningsmetoder, og at kommunen ikke havde instrueret Sagsøger ApS i at planlægge anderledes efter den nye kontrakt.

Parternes Økonomiske Påstande

Sagsøger ApS's Krav

Sagsøger ApS nedlagde påstand om betaling af 4.820.165,07 kr., opgjort som:

  • Værdi af udført arbejde fra 1. august til 15. september 2021: 771.560,00 kr.
  • Kalkuleret omsætning for perioden 16. september til 31. december 2021: 2.032.575,05 kr.
  • Andel af Haderslev Kommunes forventede efterbetaling til private leverandører: 750.000,00 kr.
  • Halvdelen af merudgiften til private leverandører for Haderslev Kommune: 453.000,00 kr.

Haderslev Kommunes Krav

Haderslev Kommune nedlagde en selvstændig påstand om, at Sagsøger ApS skulle betale 5.665.462 kr. for uretmæssigt modtagne betalinger, opgjort som:

  • Uretmæssig betaling for besøg uden medarbejderinitialer: 2.935.432 kr.
  • Uretmæssig betaling for vejtid: 2.955.903 kr.
  • Uretmæssig betaling for dobbeltplanlagte besøg: 545.687 kr.
  • Minus tilbageholdt beløb: -771.560 kr.

Rettens Vurdering af Ophævelsen

Retten fandt, at Haderslev Kommune ikke havde ført bevis for, at Sagsøger ApS væsentligt havde misligholdt parternes kontrakt på ophævelsestidspunktet. Dette skyldtes især, at kommunen ikke havde forelagt resultatet af sin analyse for Sagsøger ApS eller indgået i dialog herom forinden ophævelsen. Dette forhindrede Sagsøger ApS i at give velbegrundede forklaringer på registreringerne, herunder ved brug af egne GPS-data, hvilket også blev fremhævet af kommunens egen rådgiver, Ernst & Young.

Erstatningsansvar og Udmåling

Som følge af den uberettigede ophævelse blev Haderslev Kommune fundet erstatningsansvarlig for det tab, Sagsøger ApS havde lidt.

  • Haderslev Kommune blev dømt til at betale 771.560 kr. for udført arbejde i perioden fra 1. august til 15. september 2021.
  • Beløbet tillægges procesrente fra den 15. september 2021 i henhold til Renteloven § 8 a.
  • Sagsøger ApS's krav om erstatning for forventet omsætning i den efterfølgende periode og andel af forventet efterbetaling blev afvist på grund af manglende bevis for et konkret tab.

Sagsomkostninger

Haderslev Kommune skal betale sagsomkostninger til Sagsøger ApS på 98.914 kr., fordelt på:

  • 80.000 kr. til dækning af advokatudgifter.
  • 15.500 kr. til retsafgift.
  • 3.414 kr. til udgifter til vidneførsel.

Beløbene skal betales inden 14 dage.

Lignende afgørelser