Command Palette

Search for a command to run...

Tvist om præmieforhøjelse på bilforsikring grundet manglende oplysninger om tidligere skade

Dato

1. april 2005

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

Topdanmark

Dokument

Klageren havde tegnet en bilforsikring hos Topdanmark Forsikring A/S. Der opstod en tvist om præmieopkrævningen, da selskabet opkrævede en højere præmie end først aftalt.

Sagens omstændigheder:

  • Klageren tegnede i juli 2003 en bilforsikring gennem sin mor, I.H.J., hos Topdanmark. Prisen blev aftalt telefonisk til ca. 11.000 kr. årligt.
  • I december 2003 modtog klageren en opkrævning på samme beløb, men nu som en halvårlig præmie.
  • Topdanmark begrundede prisstigningen med, at de oprindelige oplysninger om klagerens skadehistorik fra Codan (klagerens tidligere forsikringsselskab) ikke stemte overens med de oplysninger, klageren havde givet.
  • Codan oplyste, at klageren havde haft en skade i 2001, hvilket medførte minus 2 års skadefri kørsel ved skiftet til Topdanmark.
  • Topdanmark placerede klageren på pristrin 03 (0 års skadefri kørsel) og opkrævede en halvårlig præmie på 11.286 kr.
  • Klageren mente, at selskabet skulle tilbagebetale 7.034,45 kr., svarende til differencen mellem den aftalte årlige præmie og den opkrævede præmie.

Parternes argumenter:

  • Klageren anførte, at der var aftalt en årlig præmie på 10.551 kr., og at selskabet selv kunne have indhentet oplysninger om tidligere skader.
  • Topdanmark anførte, at klageren (eller hans mor) havde givet urigtige oplysninger om skadehistorik, og at dette berettigede en højere præmie. Selskabet henviste til, at klageren burde have oplyst om den tidligere skade i Codan.

Nævnet lægger til grund, at selskabet telefonisk gav klageren et tilbud om bilforsikring til ca. 11.000 kr. årligt. Det kan ikke med sikkerhed lægges til grund, at klagerens mor afgav urigtige oplysninger om tidligere skader og anciennitet under samtalen, men klagerens mor oplyste heller ikke af sig selv herom. Selskabet gav ikke klageren særskilt meddelelse om, at det ikke mente sig bundet af det tidligere tilbud på grund af urigtige oplysninger, men fremsendte blot en police med en halvårlig præmie på ca. 11.000 kr., som klageren betalte.

Under disse omstændigheder finder nævnet, at risikoen for, at klageren ikke har opdaget forskellen mellem selskabets oprindelige tilbud og policen, bør påhvile selskabet. Nævnet finder derfor, at selskabet er afskåret fra at kræve præmien forhøjet med tilbagevirkende kraft, og at præmieforhøjelsen således først kan gøres gældende fra 1/12 2003.

Afgørelse:

Selskabet, Topdanmark Forsikring A/S, skal anerkende, at præmieforhøjelsen som følge af de urigtige oplysninger først kan gøres gældende fra den 1/12 2003.

Lignende afgørelser