Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnets afgørelse om fraflytningsopgørelse: Fordeling af udgifter til skimmelsvamp, rengøring og misligholdelse

Sagsnr

630-116844

Dato

31. januar 2025

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

Vejle

Medhold

SHARED

Besigtigelse

Ikke afholdt

Beboerklagenævnet i Vejle Kommune behandlede en tvist mellem en lejer og en udlejer vedrørende fraflytningsopgørelsen for et lejemål. Sagen omhandlede primært spørgsmål om ansvar for skimmelsvamp, rengøring, reparation af skader samt fordeling af udgifter til normalistandsættelse.

Lejers og udlejers argumenter

Lejers repræsentant anførte, at lejemålet havde været ramt af skimmelsvamp, og at ansvaret for udbedring heraf påhvilede udlejer. Det blev endvidere bestridt, at lejer havde røget i lejemålet, hvorfor der ikke skulle være nikotin på væggene. Lejer fremhævede også, at lejemålet generelt fremstod ældre og slidt, og at der havde været et usundt indeklima.

Udlejer erkendte, at der havde været problemer med skimmelsvamp i køkken og badeværelse, og at lejer ved en fejl var opkrævet for udbedring af skimmel i badeværelset. Udlejer tilkendegav derfor, at kravet mod lejer skulle nedskrives med 737,50 kr. Udlejer fastholdt dog, at lejer var ansvarlig for afskalning af vægbeklædning samt mangelfuld rengøring og udluftning i lejemålet.

Sagens baggrund og omfang

Lejemålet, en 3-værelseslejlighed på 66 m², blev påbegyndt den 15. oktober 2020. Lejekontraktens § 6 fastslog, at den indvendige vedligeholdelse påhvilede lejer (A-ordning). Der blev afholdt indflytningssyn med rapport den 15. oktober 2020. Lejemålet blev opsagt den 13. maj 2024, og en fugtrapport fra den 28. maj 2024 bekræftede skimmel i køkkenets ydervæg og væggen mellem køkken og badeværelse. Fraflytningssyn blev afholdt den 3. juni 2024, og en opgørelse blev sendt til lejer den 6. august 2024.

Beboerklagenævnet undersøgte af egen drift, om de formelle krav i Almenlejeloven § 94 samt bekendtgørelse nr. 640 af 15. juni 2006 vedrørende syn, rapporter og fremsendelse af opgørelse var overholdt. Nævnet fandt, at formalia var overholdt.

Beboerklagenævnet traf den 28. januar 2025 afgørelse i sagen, hvor medholdet blev delt mellem parterne.

Nævnets afgørelse

  • Skimmelsvamp: Lejer skulle ikke betale for udbedring af skimmelsvamp i badeværelset, da udlejer havde erkendt ansvaret og nedskrevet kravet.
  • Rengøring: Lejer skulle betale for rengøring i henhold til flytteopgørelsen, da nævnet fandt, at lejemålet ikke var afleveret i kontraktretlig stand, og udlejers krav var specificeret og dokumenteret.
  • Reparation af døre, dørkarme, fodlister og fodpaneler: Lejer skulle betale for reparation af disse elementer. Nævnet vurderede, at forholdene udgjorde misligholdelse i henhold til Almenlejeloven § 25, stk. 4.
  • Reparation af vægge: Lejer skulle betale for reparation af vægge i entre og værelse 2. Nævnet fandt, at dette også udgjorde misligholdelse i henhold til Almenlejeloven § 25, stk. 4.
  • Loft- og vægforsegling, fedt på loft, spærre på køkkenskabe og rammer: Udgifterne hertil udgjorde normalistandsættelse og skulle fordeles mellem parterne i henhold til flytteopgørelsens fordelingsnøgle. Nævnet begrundede dette med, at rygning ikke var forbudt i lejekontrakten eller husordenen og derfor ikke udgjorde misligholdelse. Ekstra maling grundet sod/fedt blev heller ikke anset for misligholdelse.
  • Nedtagning af emhætte: Lejer skulle betale for udgiften til nedtagning af emhætte, da dette ikke var anfægtet af lejer.

Udlejer blev pålagt at fremsende en korrigeret flytteopgørelse til lejer inden fire uger fra modtagelse af afgørelsen.

Lignende afgørelser