Hjemvisning af sag om hvilende førtidspension - krav om beregning af indtægt i forhold til dobbelt grundbeløb
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Gammelførtidspensionloven
Emner
Hvilende førtidspension, Førtidspension, Dobbelt grundbeløb, Forventet fremtidig indtægt
En borger, der modtog mellemste førtidspension, påbegyndte ansættelse som chauffør 20 timer ugentligt pr. 1. december 2008. A Kommune traf afgørelse om, at borgerens førtidspension skulle gøres hvilende med virkning fra 1. juli 2009, og at der i stedet var ret til invaliditetsydelse. Kommunen vurderede, at arbejdsindtægten ved den 20-timers ansættelse til normal overenskomstmæssig løn var uforenelig med modtagelsen af førtidspensionen.
Beskæftigelsesankenævnet hjemviste sagen til fornyet behandling, da kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering eller beregning af, hvorvidt borgerens indtægt vedvarende oversteg det dobbelte af grundbeløbet (126.096 kr. i 2009), hvilket nævnet anså for at være den første betingelse for at gøre pensionen hvilende. Nævnet fandt dog ikke, at udbetalingen af førtidspensionen skulle genoprettes under kommunens fornyede behandling, da der var en formodning for, at indtægten ville overstige grundbeløbet.
A Kommune klagede herefter til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg og henviste blandt andet til lovbemærkningerne, der angiver, at kriterierne for hvilende pension ikke ændres med lovforslaget.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg hjemviste sagen til A Kommune for fornyet behandling. Udvalget fastslog, at det er en forudsætning for at gøre en førtidspension hvilende, at den forventede indtægt vedvarende overstiger det dobbelte af grundbeløbet. Det er ikke tilstrækkeligt, at kommunen udelukkende foretager en konkret vurdering efter Gammelførtidspensionloven § 15, stk. 3.
Udvalget understregede, at lovteksten i Gammelførtidspensionloven § 44a, stk. 1 udtrykkeligt fremhæver indtægtsgrænsen som en betingelse. Selvom der skal foretages en konkret vurdering af erhvervsevnen, kan dette betyde, at pensionen ikke skal gøres hvilende, selvom indtægten overstiger det dobbelte grundbeløb, hvis pensionisten ikke tjener over halvdelen (eller en tredjedel for mellemste førtidspension) af det normale inden for fagområdet.
Kommunen skulle derfor udtrykkeligt beregne, om indtægten ville overstige det dobbelte grundbeløb, og det var ikke tilstrækkeligt kun at vurdere, at ansættelsen var uforenelig med modtagelsen af førtidspension.
Lignende afgørelser