Command Palette

Search for a command to run...

Sønderjysk Forsikring A/S mod klager vedrørende tilbagebetaling af erstatningsbeløb for stjålet bil

Dato

20. oktober 2003

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Forsia Forsikring, tidl. Sønderjysk Forsikring

Dokument

Klageren havde en motorkøretøjsforsikring i Sønderjysk Forsikring A/S og klager over, at selskabet kræver et udbetalt erstatningsbeløb på 37.500 kr. tilbagebetalt.

Sagens omstændigheder

Klagerens 15 år gamle bil blev besigtiget ved tegning af forsikringen, og værdien blev fastsat til 50.000 kr. baseret på klagerens oplysninger. Bilen blev stjålet den 27/9 2002, og klageren anmeldte dette den 7/10 2002.

Klageren var utilfreds med taksators vurdering af bilen og mente ikke, at rust kunne give så stor en værdiforringelse. Han anførte, at bilen var en liebhaverbil med ekstraudstyr og at den var kaskoforsikret, da den havde en vis værdi. Klageren forstod ikke, hvordan bilen kunne tabe så meget i værdi på 4 måneder.

Selskabet anførte, at bilen skulle besigtiges ved tegning af kaskoforsikring, da den var over 15 år gammel. En assurandør besigtigede bilen og accepterede at tegne kaskoforsikring, men kommenterede ikke den oplyste handelsværdi. Selskabet modtog en anmeldelse om tyveriet den 7. oktober 2002. Efterfølgende oplyste klageren, at bilen var i meget flot stand og aftalte en erstatning på 50.000 kr. for bilen.

Politiet fandt bilen den 4. december 2002. Selskabets taksator konstaterede, at bilen ikke var i den stand, som klageren havde oplyst, og ansatte en ny værdi på 12.500 kr. Selskabet kontaktede klageren og bad ham indbetale differencen på 37.500 kr., da han havde afgivet urigtige oplysninger om bilens stand.

Klageren klagede over taksators værdisættelse, og en overtaksator tog et møde med klageren. Klagerens advokat foreslog en tilbagebetaling af 20.000 kr., men selskabet fastholdt, at klageren skulle tilbagebetale 37.500 kr.

Selskabet anførte, at hullet i døren skyldtes opbrud, men at bilens dårlige stand skyldtes rust og nedslidte dæk. Selskabet fastholdt, at klageren havde oplyst, at bilen var gjort 100% klar til syn og var i en meget flot stand.

Klageren fremlagde kvitteringer for dæk og topstykke. Han ønskede at købe bilen tilbage, men var bekymret for de økonomiske konsekvenser af at skulle udbedre skaderne.

Selskabet fastholdt, at de dæk, der sad på bilen, da den blev fundet, ikke var de samme som klageren havde oplyst. Selskabet tilbød klageren at annullere anmeldelsen og tilbagebetale 47.500 kr. for at få bilen retur.

Nævnet lægger til grund, at der ikke er indgået nogen aftale mellem klageren og selskabet om en handelsværdi på 50.000 kr.

Nævnet finder, at klagerens oplysninger i forbindelse med erstatningsfastsættelsen om bilens tilstand ved tyveriet har været forkerte i en sådan grad, at nævnet ikke kan kritisere, at selskabet kræver 37.500 kr. tilbage af den udbetalte erstatningssum.

Som følge heraf kan klagen ikke tages til følge.

Lignende afgørelser